Δευτέρα 27 Μαΐου 2019

Ο αντιεκπαιδευτικός νόμος του Γαβρόγλου


Δυναμικές ήταν οι πρώτες κινητοποιήσεις μαθητών-φοιτητών 
ενάντια στον νόμο Γαβρόγλου, και πρέπει να συνεχιστούν
Μέσα στο Πάσχα ψήφισε η κυβέρνηση τον νόμο για τις αλλαγές στο λύκειο και την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Σύμφωνα με αυτές προβλέπονται –συνοπτικά– τα εξής:
– Καταργούνται όλα τα μαθήματα γενικής παιδείας στην Γ΄ Λυκείου (πλην Θρησκευτικών και Φυσικής Αγωγής), δηλαδή δεν θα διδάσκονται πλέον Ιστορία, Βιολογία, Ξένες Γλώσσες κ.λπ., ενώ η Γλώσσα ενοποιείται με τη Λογοτεχνία. Αντίστοιχα, αυξάνονται οι ώρες διδασκαλίας των 4 πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων καθώς και η ύλη τους, η οποία, όπως υποστηρίζουν οι εκπαιδευτικοί, είναι μεγαλύτερη απ’ ό,τι σε κάθε προηγούμενο εξεταστικό σύστημα!

– Η εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα γίνεται ή με πανελλαδικές εξετάσεις (στα τμήματα υψηλής ζήτησης) ή με τον βαθμό απολυτηρίου (στα τμήματα χαμηλής ζήτησης). Ο χωρισμός των τμημάτων θα πραγματοποιείται με βάση τη ζήτηση όπως αυτή θα προκύπτει από τα μηχανογραφικά των υποψηφίων.  
– Ο βαθμός απολυτηρίου του λυκείου θα προκύπτει από τον βαθμό των τετραμήνων αλλά και από εξετάσεις στα 4 μαθήματα (του προσανατολισμού), οι οποίες θα γίνονται ανά διεύθυνση εκπαίδευσης, από επιτροπή καθηγητών και με διόρθωση από καθηγητές άλλων σχολείων (δηλαδή «μίνι πανελλαδικές»). Αυτό η κυβέρνηση το ονομάζει «ελεύθερη πρόσβαση»!
– Τα εναπομείναντα ΤΕΙ συγχωνεύονται (στο όνομα της «πανεπιστημιοποίησής» τους) με τα ΑΕΙ και πολλά τμήματα καταργούνται ή μετονομάζονται, αλλάζοντας έτσι τον χάρτη των σχολών της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Τι σημαίνουν όλα αυτά στην πράξη; Η Γ΄ Λυκείου μετατρέπεται σε προπαρασκευαστικό έτος για το πανεπιστήμιο, πράγμα που θα επηρεάσει όλη τη λογική του λυκείου, με αποτέλεσμα να χάνεται ο όποιος παιδαγωγικός του ρόλος. Η αύξηση της εξεταζόμενης ύλης θα οξύνει τον ανταγωνισμό, τους ταξικούς φραγμούς και φυσικά θα αυξήσει την πελατεία των φροντιστηρίων, παρά τα αντίθετα που διακηρύσσει το υπουργείο. Η απόκτηση του απολυτηρίου γίνεται πιο δύσκολη, ενώ  μέσω των τοπικών εξετάσεων ανοίγει ο δρόμος και για την κατηγοριοποίηση των σχολείων.
Την ίδια στιγμή, η «πανεπιστημιοποίηση» των ΤΕΙ είναι εντελώς λάθος και ψευδεπίγραφη. Μέσα από αυτή, επιστημονικά αντικείμενα αλλά και επαγγελματικά δικαιώματα γίνονται «αχταρμάς». Και φυσικά, σε καμία περίπτωση δεν αντιμετωπίζεται έτσι –αντίθετα, περιπλέκεται– το μεγάλο πρόβλημα της ανεργίας των αποφοίτων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Αυτός ο νόμος πρέπει άμεσα να αποσυρθεί!

Μ. Σάκος