Σύμφωνα με «συνυποσχετικό» που υπογράφηκε μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, οι πιο πλούσιοι Έλληνες, οι εφοπλιστές –οι οποίοι είναι εντελώς αφορολόγητοι– θα δώσουν ως «οικειοθελή παροχή» 60 εκατ. ευρώ τον χρόνο στο ελληνικό δημόσιο. Μιλάμε για κάτι λιγότερο από… ψίχουλα, καθώς το ποσό αυτό μάλλον αντιστοιχεί στα κέρδη ολίγων ημερών για τους Έλληνες εφοπλιστές! Μάλιστα, αυτή η «προσφορά» ήταν αποτέλεσμα και πολύμηνων διαπραγματεύσεων και με τη συμβολή (ή πιέσεις) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής! Με την ενεργειακή κρίση, τα κέρδη των εφοπλιστών
έχουν εκτοξευθεί, αλλά το ελληνικό δημόσιο δεν κερδίζει
τίποτε
Η συνολική αξία του ελληνόκτητου εμπορικού στόλου ξεπερνά τα 100 δις δολάρια. Τα τελευταία χρόνια, επενδύουν από 2 έως και πάνω από 10 δις τον χρόνο για παραγγελίες νέων πλοίων και αγορές μεταχειρισμένων. Με τον πόλεμο και την ενεργειακή κρίση, οι ναύλοι –και τα καθαρά τους κέρδη– εκτοξεύτηκαν. Διαβάζουμε στον ημερήσιο Τύπο ότι ένας ναύλος για μεταφορά LNG φτάνει τα 120.000 δολάρια τη μέρα, ή ότι για έναν μικρό αριθμό συμβολαίων ένας μόνο εφοπλιστής μπορεί να βγάζει καθαρά 85.000 δολάρια τη μέρα! Επιπλέον, μεγάλα κέρδη έχουν και από πωλήσεις πλοίων τους.
Κι ενώ λοιπόν μιλάμε για ασύλληπτα κέρδη, οι Έλληνες εφοπλιστές συνεχίζουν να απολαμβάνουν απόλυτης φορολογικής ασυλίας. Από το 1952 κι έπειτα ψηφίζονται συνεχώς νόμοι που τους απαλλάσσουν από οποιονδήποτε φόρο, ενώ τα προνόμιά τους (πάνω από 58 καταγεγραμμένα) τους απαλλάσσουν και από κάθε τέλος ή εισφορά υπέρ του δημοσίου. Η πραγματική συνεισφορά αυτών που οι αστοί πολιτικοί τους παρουσιάζουν ως «εθνικούς ευεργέτες» στο ΑΕΠ της χώρας είναι πολύ μικρή, γιατί και από το εισερχόμενο συνάλλαγμα μεγάλο μέρος επανεξάγεται. Ενώ και οι θέσεις εργασίας για τους Έλληνες ναυτεργάτες, που τη δεκαετία του 1980 άγγιζαν τις 100.000 στα πλοία ελληνικής σημαίας, σήμερα είναι 12.000 περίπου, παρά το ότι ο αριθμός των πλοίων έχει υπερ-τετραπλασιαστεί!
Το «συνυποσχετικό» λοιπόν αυτό αποτελεί πρόκληση! Περηφανεύεται μάλιστα η κυβέρνηση ότι με αυτό αυξάνεται η συμμετοχή των εφοπλιστών από τα 40 στα 60 εκατ. ευρώ. Αλλά όπως αποκαλύφθηκε, χρωστάνε ακόμα τα προηγούμενα… καθώς έδωσαν λιγότερα από 40 εκατ. ευρώ! Την ίδια στιγμή, ο ελληνικός λαός φορτώνεται υπέρογκα φορολογικά βάρη τόσο από άμεσους όσο και από έμμεσους φόρους. Αποτελεί ελάχιστη απαίτηση να καταργηθούν εδώ και τώρα τα σκανδαλώδη προνόμια των εφοπλιστών!
Μ. Σάκος