Οι κυβερνητικές προτάσεις για την αντιμετώπιση των φαινομένων βίας στα σχολεία απηχούν την πολιτική που ευθύνεται ακριβώς για αυτά τα φαινόμενα |
Στις
μικρές ηλικίες, νηπιαγωγείο και δημοτικό, είναι αστείο να μιλάει κάποιος για
συνειδητή και οργανωμένη βία. Η φυσιολογική για την ηλικία αυτή επιθετικότητα, ανάλογα
και με τα βιώματα ενός παιδιού, μπορεί να εκδηλωθεί πολύ έντονα. Το ζήτημα πρέπει
να αντιμετωπίζεται με αποκλειστικά παιδαγωγικό τρόπο. Η κατάσταση αλλάζει
σχετικά στις εφηβικές ηλικίες (γυμνάσιο και πιο πολύ λύκειο) όπου τα παιδιά αναπαράγουν
συνειδητά πλέον τα κυρίαρχα πρότυπα και εκφράζουν καταστάσεις δύσκολες από την
οικογένειά τους. Και πάλι τα φαινόμενα
βίας και εκφοβισμού οφείλουν να αντιμετωπίζονται με παιδαγωγικό τρόπο,
ανταποκρινόμενο στις ανάγκες της ηλικίας.
Οι
βασικοί σκοποί του νόμου δεν είναι να αντιμετωπιστούν παιδαγωγικά τέτοια
ζητήματα στα σχολεία, αλλά: α) να στηθεί
ένας ακόμα ελεγκτικός γραφειοκρατικός μηχανισμός εις βάρος εκπαιδευτικών και
μαθητών, με αναφορές προς τους ανωτέρους, «τετραμελείς ομάδες επέμβασης»
κ.λπ., β) να καλλιεργηθεί κλίμα και
συνείδηση χαφιεδισμού μέσα στα σχολεία, με «πλατφόρμες» καταγγελιών,
ανώνυμες για τα παιδιά και επώνυμες για τους γονείς, γ) να επιρριφθεί η ευθύνη για τα φαινόμενα βίας στο σχολείο και στην
εργαζόμενη οικογένεια και όχι στην πολιτική που διαλύει τον κοινωνικό ιστό,
δ) να διαταραχθεί πλήρως η ισορροπία
των σχέσεων μέσα στο σχολείο για να
περάσει πιο εύκολα ο διοικητικός αυταρχισμός.
Η αντιμετώπιση τέτοιων φαινομένων πρέπει
να γίνεται εντός της σχολικής κοινότητας, με την καλλιέργεια πνεύματος
αλληλεγγύης και κατανόησης. Αυτό που χρειάζεται επίσης είναι η πολλαπλή
(οικονομική, εργασιακή, ψυχολογική) στήριξη των παιδιών και των οικογενειών
τους μέσα από κατάλληλες δημόσιες δομές (κοινωνικοί λειτουργοί κ.λπ.). Η γενικότερη
διέξοδος βρίσκεται πάντα στον οργανωμένο αγώνα ενάντια στην αστική πολιτική και
τις συνέπειές της.
Σ. Κρόκος