Τετάρτη 1 Μαρτίου 2023

ΚΛΙΜΑΚΩΣΗ ΤΗΣ ΕΠΙΘΕΣΗΣ ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Η ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΚΕΡΑΜΕΩΣ

 

Οι εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης έχουν εμπειρία επιτυχημένης
αντίστασης στην αξιολόγηση-τρομοκρατία. Τώρα ο αγώνας απαιτεί
ένα πολύ ευρύτερο μέτωπο, για να μην περάσει η πιο βρώμικη επίθεση
των Μητσοτάκη-Κεραμέως κατά των εργαζομένων στη δημόσια εκπαίδευση

Η υπουργός «Παιδείας» Κεραμέως πέρασε τροπολογία σε άσχετο νομοσχέδιο για να ξεκινήσει άμεσα η εφαρμογή της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών. Το καθεστώς, ειδικότερα υπό το σημερινό ακραία αντεργατικό κυβερνητικό επιτελείο, θέλει τους εργαζόμενους στην παιδεία, τους εκπαιδευτικούς, πλήρως ελεγχόμενους και υποταγμένους στις επιδιώξεις και τα συμφέροντά του. Αυτόν το ρόλο καλείται να παίξει η αξιολόγηση της Κεραμέως.

Τα επιμέρους χαρακτηριστικά της επιχειρούμενης αξιολόγησης είναι σύμφωνα με την πολιτική της «νεοφιλελεύθερης» κυβέρνησης. Αποσκοπεί στη διαίρεση των εκπαιδευτικών, στο χτύπημα των εργασιακών τους σχέσεων, στην έμμεση ιδιωτικοποίηση της παιδείας, στην απογείωση των κοινωνικών φραγμών.

Η αξιολόγηση επιχειρείται να ξεκινήσει από τους νεοδιόριστους, που για δύο χρόνια μετά τον διορισμό τους είναι δόκιμοι. Ώστε αυτοί να υποκύψουν στον εκβιασμό και να τη δεχθούν, για να μπορέσουν να μονιμοποιηθούν.

Οι αξιολογούμενοι βαθμολογούνται με τετράβαθμη κλίμακα. Οι κρινόμενοι ως «ανεπαρκείς» επαναξιολογούνται μετά από ένα διάστημα. Η άρση της μονιμότητας γενικά αποτελεί απώτερο στόχο της «νεοφιλελεύθερης» πολιτικής, ό,τι και αν ισχυρίζεται ο «αρχιερέας» της, Κ. Μητσοτάκης, και η υπουργός του. Στόχος επίσης είναι ο διαχωρισμός των εκπαιδευτικών. Για τους «άριστους», αν βέβαια υπάρξουν τέτοιοι, τα λεγόμενα μπόνους του ιδιωτικού τομέα, ενώ για τους υπόλοιπους επιφυλάσσεται, όσο και αν δεν λέγεται τώρα, η μισθολογική καθήλωση.

Η ατομική αξιολόγηση συνδέεται με την «αυτο-αξιολόγηση» των σχολικών μονάδων, την κατηγοριοποίησή τους, δηλαδή, σε «καλά» και «αποτυχημένα» σχολεία. Τα πρώτα θα τυγχάνουν ιδιαίτερης μεταχείρισης οικονομικά, ενώ τα δεύτερα θα πρέπει να αναζητούν «χορηγούς» για να αντεπεξέλθουν στα έξοδα λειτουργίας τους. Ο ίδιος σκοπός επιδιώκεται και μέσω των εξετάσεων Pisa, που εφέτος σχεδιάζονται για όλα τα δημόσια σχολεία.

Η δομή του συστήματος αξιολόγησης είναι ένα ασφυκτικό ολοκληρωτικό πλέγμα. Υπάρχουν τρεις βαθμίδες αξιολογητών (διευθυντής σχολικής μονάδας και σχολικοί σύμβουλοι – επόπτης ποιότητας εκπαίδευσης – περιφερειακός επόπτης ποιότητας εκπαίδευσης). Η πρώτη βαθμίδα αξιολογητών (διευθυντής και σύμβουλοι) ελέγχεται από τις άλλες δύο. Αν η αξιολόγηση δεν είναι επαρκώς αναλυτική, τότε επιστρέφεται για να σταλεί άλλη αναλυτικότερη εντός δέκα ημερών. Η αξιολόγηση αφορά κάθε πτυχή της εργασίας του αξιολογούμενου, με πάνω από 60 κριτήρια. Μιλάμε δηλαδή για πραγματικό «ξετίναγμα». Προβλέπεται ακόμα η κατάθεση όλων των πτυχίων και των «δράσεων» του αξιολογούμενου σε ηλεκτρονική πλατφόρμα, το «αυτο-φακέλωμά» του δηλαδή, όπως και προσωπική συνέντευξη του αξιολογούμενου με τον αξιολογητή για τα προκαταρκτικά της αξιολόγησης.

Η αξιολόγηση επιχειρεί να φορτώσει τα αδιέξοδα της αστικής παιδείας στους εκπαιδευτικούς αλλά και στους μαθητές και τους εργαζόμενους γονείς τους. Μέσα από τις τυποποιημένες διαδικασίες, τους ποσοτικούς δείκτες και τον ασφυκτικό έλεγχο θα απομακρυνθεί ακόμα περισσότερο το σχολείο από την πραγματική γνώση. Ο ανταγωνισμός, η εντατικοποίηση, η πειθάρχηση των εκπαιδευτικών θα έχουν τα αντίθετα αποτελέσματα από αυτά που διαφημίζουν οι «νεοφιλελεύθεροι» κανίβαλοι. Θα πλήξουν το συνεργατικό κλίμα στο σχολείο, την ανεξαρτησία και την ελεύθερη διάθεση των εκπαιδευτικών, με αρνητικές συνέπειες για την ίδια τη μαθησιακή διαδικασία.

Το να μην περάσει αυτό το τερατούργημα δεν είναι μόνο υπόθεση των εκπαιδευτικών αλλά και όλης της εργαζόμενης κοινωνίας. Ένας τέτοιος ολοκληρωτικός μηχανισμός ελέγχου δεν υπάρχει σε κανέναν εργασιακό χώρο, ούτε στον ιδιωτικό τομέα. Η καθιέρωσή του αποτελεί αντιδραστική τομή για όλο το φάσμα των εργασιακών σχέσεων και δικαιωμάτων.

Οι εκπαιδευτικοί της δημόσιας εκπαίδευσης καλούνται να δώσουν τον υπέρ πάντων αυτόν αγώνα για τη δημόσια εκπαίδευση ενωτικά, μαζικά και αποφασισμένα. Καμιά υποταγή σε εκβιασμούς, κανένα πνεύμα μοιρολατρίας! Όλοι στις έκτακτες γενικές συνελεύσεις, δημιουργία επιτροπών αγώνα σαν «όχημα» της αντίστασης στην αξιολόγηση, μαζική συμμετοχή στις κινητοποιήσεις (απεργία-αποχή, στάσεις εργασίας, και στην κλιμάκωση του αγώνα με απεργία διαρκείας). Στο πλευρό των αγωνιζόμενων εκπαιδευτικών πρέπει να σταθούν οι εργαζόμενοι γονείς, όλο το εργατικό κίνημα, κάθε συνειδητός δημοκρατικός πολίτης. Το τερατούργημα της Κεραμέως είναι αντιδραστική εξέλιξη για όλη την κοινωνία. Δεν πρέπει να περάσει!

 

Σ. Κρόκος