Στις ΗΠΑ χρειάστηκε να μολυνθούν χιλιάδες παιδιά για να επανέλθει σε δημόσιο έλεγχο το νερό. Στην Γαλλίαεπανακρατικοποιήθηκαν πρόσφατα οι εταιρείες ενέργειας, όταν οι τιμές στο ηλεκτρικό έφθασαν σε σημείο ασύμφορο για τη λειτουργία παραγωγικών επιχειρήσεων και αφού ήταν έτοιμη η γαλλική κοινωνία να ξεσηκωθεί. Στη Γερμανία κρατικοποιείται ο μεγαλύτερος εισαγωγέας φυσικού αερίου για να συγκρατηθούν οι τιμές και να αποφευχθούν οι απολύσεις.
Τι έχει γίνει όμως στην Ελλάδα;
● Το πέρασμα σε ιδιωτικά χέρια της καθαριότητας στα δημόσια νοσοκομεία έχει σαν αποτέλεσμα την αύξηση των ενδονοσοκομειακών λοιμώξεων.
● Η πώληση του εμπορικού λιμανιού του Πειραιά στην κινεζική COSCO έφερε αύξηση των ατυχημάτων, απλήρωτες υπερωρίες, χαμηλούς μισθούς για τους νέους, εντατικοποίηση της εργασίας.
● Η ιδιωτικοποίηση του ΟΤΕ έφερε το πιο αργό ίντερνετ στην Ευρώπη, αύξηση τιμών και πολύ κακό επικοινωνιακό δίκτυο.
● Η ιδιωτικοποίηση των εθνικών οδών αύξησε τα διόδια τόσο ώστε η μετακίνηση στους εθνικούς δρόμους έγινε προνόμιο για λίγους. Έχουν δε βάλει διόδια ακόμη και σε μερικά χωριά δίπλα στην εθνική. Και εδώ το κράτος έχει την ευθύνη καθαρισμού και συντήρησης των δρόμων.
● Οι τράπεζες, πολλές από τις οποίες ήταν κάποτε κρατικές, φορολογούν κάθε συναλλαγή, ακόμη και μέσω ίντερνετ, έχουν διώξει πλέον πολλούς υπαλλήλους, αντικαθιστώντας τους με ανεπαρκή και εντελώς αργά μηχανήματα, με αποτέλεσμα ατελείωτες ουρές σε ώρες αιχμής. Επίσης η απαίτησή τους για γνωστοποίηση προσωπικών δεδομένων είναι εντελώς εξευτελιστική.
● Η ιδιωτικοποίηση της παιδείας, που σχεδιάζουν, θα μας πάει εκατό χρόνια πίσω, και η μόρφωση θα είναι προνόμιο μόνο των παιδιών των αστικών οικογενειών... Ήδη αρκετά παιδιά εγκαταλείπουν τις σπουδές τους λόγω αυξημένων ενοικίων, ή άλλα δεν έχουν να αγοράσουν σημειώσεις και βιβλιογραφίες που δεν είναι δωρεάν.
● Η ιδιωτικοποίηση της συλλογής απορριμμάτων των δήμων έχει μετατρέψει πόλεις σε σκουπιδότοπους.
● Το ξεπούλημα των ναυπηγείων αύξησε τον προϋπολογισμό κατασκευής και επισκευής πλοίων του λιμενικού και του πολεμικού ναυτικού, επιβαρύνοντας τον φορολογούμενο, μειώνοντας ταυτόχρονα τα κρατικά έσοδα από τη ναυπήγηση πλοίων, συν τους χαμηλούς μισθούς και τις άθλιες συνθήκες εργασίας.
● Η περαιτέρω ιδιωτικοποίηση των ταχυδρομείων το 2021 έφερε 2.000 απολύσεις, πολύ υψηλότερες χρεώσεις για την αλληλογραφία και ασυνέπεια.
Στα χρόνια της Θάτσερ στην Αγγλία, εξαιτίας των ιδιωτικοποιήσεων, ολόκληρες πόλεις μετατράπηκαν σε βιομηχανικά ερείπια και η ανεργία σε ορισμένες περιοχές έφτασε μέχρι 60%-70%. Από τα δε ιδιωτικοποιημένα ανθρακωρυχεία απολύθηκαν περίπου 750.000 εργάτες.
Με τις ιδιωτικοποιήσεις, ο έλεγχος των δημόσιων αγαθών και τα κέρδη από αυτά φέρνουν και ισχυρή πολιτική επιρροή στο κράτος, που λειτουργεί πλέον για τα ιδιωτικά συμφέροντα. Επιπλέον, το μόνιμο κυνήγι του μέγιστου κέρδους φέρνει επισφάλεια, ανεργία, ακρίβεια, υποβάθμιση των παρεχόμενων δημόσιων αγαθών, μειωμένη προσβασιμότητα σε αυτά, καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος στον βωμό της ασύδοτης εκμετάλλευσης και, κυρίως, διάλυση της παραγωγικής βάσης και ακύρωση της παραγωγικής προοπτικής της χώρας.
Άμεσα επιβάλλεται να επανακρατικοποιηθούν όλες οι δημόσιες υπηρεσίες, όλες οι υποδομές και οι βασικοί παραγωγικοί τομείς της χώρας, κάτω από εργατικό-λαϊκό έλεγχο, γιατί μόνο τότε υπάρχει προοπτική ανάπτυξης. Οι δημόσιες υπηρεσίες δεν είναι για να λειτουργούν με τη λογική του κέρδους. Πρέπει να λειτουργούν για τις ανάγκες της κοινωνίας.
Χρήστος Χατζής