Ο εχθρικός προς τους εκπαιδευτικούς και το δημόσιο σχολείο σχεδιασμός των Μητσοτάκη-Κεραμέως δεν σταματάει ούτε ενόψει εκλογών
Η κυβέρνηση της ΝΔ συνεχίζει ακάθεκτη την προσπάθειά της –ακόμα και ενόψει των εκλογών– για την επιβολή της αντιδραστικής αντιεκπαιδευτικής της πολιτικής.
Ήδη από τον Φεβρουάριο έχει αρχίσει η μεγάλη μάχη της ατομικής «αξιολόγησης» των εκπαιδευτικών, με τις πρώτες τοποθετήσεις των συμβούλων-αξιολογητών, ενώ μέσα στις γιορτές του Πάσχα ολοκληρώθηκε η διαδικασία επιλογής και τοποθέτησης και των υπόλοιπων. Η «αξιολόγηση» αφορά φέτος το πιο ευάλωτο τμήμα του εκπαιδευτικού κλάδου, τους νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς, τους οποίους η κυβέρνηση εκβιάζει ωμά ότι, αν δεν αξιολογηθούν, δεν θα μονιμοποιηθούν!
Όπως έχουμε ξαναγράψει, η «αξιολόγηση» αποτελεί το βασικό μέσο για την κατάργηση των εργασιακών δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών, την ενοχοποίησή τους για τα προβλήματα της εκπαίδευσης, και κυρίως τη ριζική αλλαγή της φυσιογνωμίας και του περιεχομένου του δημόσιου σχολείου εις βάρος των μορφωτικών αναγκών των μαθητών. Γι’ αυτό και η επιμονή της κυβέρνησης στην άμεση υλοποίησή της.Σε αυτό το πλαίσιο, ολοκληρώθηκε και η επιλογή-τοποθέτηση των νέων διευθυντών των σχολικών μονάδων, οι οποίοι αποτελούν τον δεύτερο πυλώνα της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών. Δεν είναι λοιπόν καθόλου τυχαίο ότι στην επιλογή τους έπαιξε ρόλο η πολιτική τους τοποθέτηση. Οι καταγγελίες για κομματικά κριτήρια είναι πάρα πολλές σε όλη τη χώρα. Έτσι η Κεραμέως απέδειξε στην πράξη τι εννοεί λέγοντας «αριστεία» και «αξιολόγηση»…
Παράλληλα, το Υπουργείο Παιδείας προχωρά και φέτος (στις 10 Μαΐου) στις εξετάσεις τύπου Pisa στη Γλώσσα και στα Μαθηματικά για τους μαθητές της Στ΄ τάξης και της Γ΄ Γυμνασίου, οι οποίες έχουν εγείρει μεγάλες αντιδράσεις από την εκπαιδευτική κοινότητα και τους γονείς. Η υπουργός διατείνεται ότι μέσω αυτών των εξετάσεων αξιολογούνται τα μαθησιακά αποτελέσματα του εκπαιδευτικού συστήματος, με στόχο τη βελτίωσή του. Πρόκειται για τερατώδη ψεύδη. Οι εξετάσεις αυτές είναι φτιαγμένες έτσι ώστε να διαπιστώνουν την «ανάγκη αλλαγών» στο δημόσιο σχολείο σύμφωνα με τις εκάστοτε αντιεκπαιδευτικές πολιτικές. Απόδειξη αποτελούν τα συμπεράσματα από τις περσινές εξετάσεις, στα οποία τονίζεται η αλλαγή των αναλυτικών προγραμμάτων και η εισαγωγή του «πολλαπλού» βιβλίου, δηλαδή μέτρων που είχαν ψηφιστεί πριν από την εφαρμογή των εξετάσεων αυτών! Το κυριότερο όμως είναι ότι διαμέσου αυτών επιδιώκεται ξεκάθαρα η κατηγοριοποίηση σχολείων σε «καλά» και «κακά», ο διαχωρισμός μαθητών και εκπαιδευτικών και η πλήρης αυτονομία της σχολικής μονάδας.
Η προεκλογική πρόταση της ΝΔ για ελεύθερη επιλογή σχολείου από τους γονείς έρχεται ακριβώς να ολοκληρώσει αυτή την πολιτική. Η γονεϊκή επιλογή σχολείων θα έχει ολέθριες συνέπειες για το μέλλον όλων των μαθητών, καθώς όχι μόνο θα εντείνει την κατηγοριοποίηση και τους διαχωρισμούς, αλλά θα στοιβάξει μαθητές σε συγκεκριμένα σχολεία, θα οδηγήσει στον μαρασμό και την κατάργηση άλλων, θα αλλοτριώσει τον ρόλο των εκπαιδευτικών –που θα φτάσουν στο σημείο να επιλέγουν και αυτοί τους μαθητές τους για να μη ρίξουν τις «επιδόσεις» των σχολείων τους–, θα ανοίξει τον δρόμο στην ιδιωτικοποίηση-εμπορευματοποίηση των σχολικών μονάδων κ.λπ.
Ήδη μαζί με την εμμονή της κυβέρνησης στα «πρότυπα-πειραματικά» σχολεία –μια μορφή κατηγοριοποίησης–, έχουμε και το αβαντάρισμα της εισβολής των καπιταλιστών στην εκπαίδευση. Στη Χίο ονομάστηκε «πρότυπο» ένα ιδιωτικό ΕΠΑΛ, ιδιοκτησίας του εφοπλιστικού ιδρύματος Τσάκου.
Απέναντι λοιπόν στην εφιαλτική πολιτική Μητσοτάκη-Κεραμέως για το δημόσιο σχολείο, οι εκπαιδευτικοί συνεχίζουν τον πολυεπίπεδο αγώνα τους. Με τη δυναμική συμμετοχή τους στην απεργία-αποχή από την ατομική αξιολόγηση και με συγκεντρώσεις έξω από σχολεία, ακυρώνουν στην πράξη τις οποιεσδήποτε απόπειρες επιβολής της, με επιτυχία μέχρι στιγμής. Παράλληλα, γίνονται συναντήσεις με γονείς, προκειμένου να ακυρωθούν και οι εξετάσεις Pisa, όπως συνέβη πέρσι σε αρκετά σχολεία. Η επίθεση αυτή της κυβέρνησης μπορεί να ηττηθεί και θα ηττηθεί!
Μ. Σάκος