Τετάρτη 2 Αυγούστου 2023

Αστικά λεωφορεία Ξεκίνησε η ιδιωτικοποίηση

Από «προσωρινή» έγινε μόνιμη η εκχώρηση των λεωφορειακών
γραμμών Δυτικής και Ανατολικής Αττικής στους ιδιώτες
Από τα λεωφορεία ξεκινάει η νέα κυβέρνηση Μητσοτάκη τις ιδιωτικοποιήσεις. Προκηρύσσει διαγωνισμό για την ιδιωτικοποίηση 63 λεωφορειακών γραμμών στην Ανατολική και Δυτική Αττική, γραμμές που συνδέουν αυτές τις περιοχές με τις συνοικίες του Λεκανοπεδίου και το κέντρο της Αθήνας. Ήδη βέβαια, με πρόσχημα την πανδημία, έχει δώσει και τις 72 γραμμές αυτών των περιοχών στην εκμετάλλευση των ιδιωτικών ΚΤΕΛ, των υπεραστικών λεωφορείων δηλαδή, και συγκεκριμένα στα ΚΤΕΛ Αττικής, Κορινθίας, Βοιωτίας και Εύβοιας.Τώρα επιχειρείται ανοιχτή και μόνιμη ιδιωτικοποίηση.

Η προηγούμενη κυβέρνηση Μητσοτάκη ακύρωσε την αγορά 750 λεωφορείων που είχε υπογραφεί το 2018. Ο υπουργός της των Μεταφορών, ο μοιραίος υπουργός του «δυστυχήματος» των Τεμπών, Κ. Καραμανλής, επιχείρησε να κλείσει σύμβαση με κινέζικη εταιρεία για την αγορά 250 ηλεκτρικών λεωφορείων. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αντέδρασε και το Συμβούλιο της Επικρατείας έβγαλε άκυρη τη σύμβαση, γιατί η συγκεκριμένη εταιρεία δεν μπορούσε να πάρει μέρος στον διαγωνισμό, αφού ήταν εκτός Ε.Ε. Έτσι χάθηκαν και τα 110 λεωφορεία της ιταλικής IVECO, γιατί η χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ήταν ενιαία για την αγορά. Η μόνη ανανέωση που έχει γίνει είναι η αγορά με leasing μεταχειρισμένων λεωφορείων από την Αυστρία.

Το αποτέλεσμα είναι ο στόλος των μπλε λεωφορείων να είναι γερασμένος και σε συνδυασμό με την έλλειψη συντήρησης να εμφανίζει πολλά προβλήματα. Για τις γραμμές που λειτουργούν υπό την εκμετάλλευση των ΚΤΕΛ ειδικά, οι οδηγοί καταγγέλλουν ότι τα λεωφορεία είναι σε άσχημη κατάσταση και πολλές φορές «μένουν» στον δρόμο. Στη Θεσσαλονίκη έχουν σημειωθεί πέντε αυτο-αναφλέξεις λεωφορείων.

Είναι προφανές ότι η κυβέρνηση έχει οδηγήσει σχεδιασμένα τα αστικά λεωφορεία στην εγκατάλειψη για να προχωρήσει πιο εύκολα στην ιδιωτικοποίηση. Ιδιωτικοποίηση σημαίνει: εργοδοτική αυθαιρεσία, υποβάθμιση των συγκοινωνιών, αφαίμαξη του δημόσιου χρήματος για τα κέρδη των ιδιοκτητών.

Όμως ο εργαζόμενος λαός έχει ανάγκη από συγκοινωνίες δημόσιες και ταυτόχρονα σύγχρονες και αποτελεσματικές. Αυτό μπορεί να γίνει μόνο με αγώνα που κοντράρει τη «νεοφιλελεύθερη» πολιτική. Με βάση την αντίσταση των ίδιων των εργαζόμενων στα λεωφορεία, η οποία είναι σίγουρο ότι θα υπάρξει, η ιδιωτικοποίηση αυτή, που μπορεί να είναι η απαρχή και για επόμενες σε ΤΡΑΜ, ΜΕΤΡΟ κ.λπ., μπορεί και πρέπει να ματαιωθεί. 

 

Σ. Κρόκος