Τετάρτη 29 Νοεμβρίου 2023

ΕΛ.ΤΑ. Προς διάλυση ή ιδιωτικοποίηση

Ειδικά στην ύπαιθρο, τα ΕΛ.ΤΑ. είναι ζωτικής σημασίας
για τους συνταξιούχους, τους κατοίκους γενικά αλλά
και τις τοπικές επιχειρήσεις
Η πρόσφατη απόφαση της διοίκησης των ΕΛ.ΤΑ. (Ελληνικά Ταχυδρομεία) να κλείσει 41 υποκαταστήματα στη χώρα ήταν συνέχεια παρόμοιων προηγούμενων. Μέχρι τώρα έχουν κλείσει 141 και έπονται 54 ακόμα, σε σύνολο 620 υποκαταστημάτων.

Είναι καταστατική αρχή των ΕΛ.ΤΑ. η παροχή καθολικών προσβάσιμων υπηρεσιών σε όλη την Ελλάδα. Με το μεθοδευμένο κλείσιμο υποκαταστημάτων στην επαρχία τα ΕΛ.ΤΑ. κινδυνεύουν να αποχαρακτηριστούν από Φορέας Παροχής Καθολικής Υπηρεσίας (Φ.Π.Κ.Υ.) και να χάσουν την επιχορήγηση που δίνεται σε τέτοιες περιπτώσεις. Και αυτή να πάει βέβαια σε ιδιωτικές εταιρείες, οι οποίες θα έχουν πάρει τη θέση τους.

Στην προηγούμενη θητεία της κυβέρνησης, και με αρμόδιο υπουργό τον τωρινό της Παιδείας (Κυριάκος Πιερρακάκης), τα ΕΛ.ΤΑ. είχαν επιχορηγηθεί με 280 εκατομμύρια ευρώ. Δεν υπάρχει όμως καμία ένδειξη ότι τα χρήματα αυτά συνέβαλαν σε οποιαδήποτε ανάπτυξή τους ή ενίσχυσή τους. Η πραγματικότητα με τα υποκαταστήματα που κλείνουν δείχνει προς την αντίθετη κατεύθυνση. Το μόνο που ξέρουμε είναι ότι δόθηκαν πολλές απευθείας αναθέσεις σε ιδιωτικές εταιρείες για έργα και προμήθειες που αφορούν τα ΕΛ.ΤΑ. Μία από αυτές, ύψους 1 εκατομμυρίου ευρώ, δόθηκε στην εταιρεία του πρώην βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας Ανδρέα Πάτση. Τα ΕΛ.ΤΑ. το 2021 εμφάνισαν έλλειμμα 76,73 εκατομμυρίων ευρώ.

Η ανάπτυξη των ηλεκτρονικών αγορών σημαίνει αύξηση των ταχυδρομικών μεταφορών. Τα ΕΛ.ΤΑ όμως είναι αποκλεισμένα απ’ αυτόν τον τομέα για να μείνει ανοιχτό το πεδίο στις ιδιωτικές εταιρείες.

Είναι προφανές ότι η συρρίκνωση και υπονόμευση των δημόσιων ταχυδρομείων είναι συνειδητή κυβερνητική πολιτική για να ωφεληθεί το ιδιωτικό κεφάλαιο. Οι ταχυδρομικές μεταφορές αποτελούν προνομιακό πεδίο δράσης τους. Ο προηγούμενος πρόεδρος του ΣΕΒ (Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών) Θ. Φέσσας ήταν ιδιοκτήτης ταχυδρομικής εταιρείας.

Τα δημόσια ταχυδρομεία είναι σημαντική υπηρεσία για την οικονομία και την κοινωνία. Η διάλυση και η ιδιωτικοποίησή τους, που είναι ο απώτερος στόχος της κυβέρνησης, θα είναι ένα ακόμα χτύπημα εις βάρος του κοινωνικού συνόλου.

Σε πολλές από τις περιοχές όπου έκλεισαν υποκαταστήματα υπήρξαν μαζικές αντιδράσεις των κατοίκων. Αυτές οι αντιδράσεις πρέπει να γενικευτούν και να συντονιστούν με τον αγώνα των 2.000 εναπομεινάντων εργαζόμενων των ΕΛ.ΤΑ. Η κυβερνητική επιχείρηση διάλυσης των δημόσιων ταχυδρομείων πρέπει να αποτραπεί, για το καλό της εργαζόμενης κοινωνίας.

 

Σ. Κρόκος