Ο σκοπός της κυβέρνησης είναι να ρίξει την ευθύνη για τη σχολική αποτυχία στους εκπαιδευτικούς και να διαχωρίσει τα σχολεία |
Οι στοχεύσεις λοιπόν κυβέρνησης και Υπουργείου Παιδείας είναι άλλες και είναι πολύ συγκεκριμένες. Με αυτές τις εξετάσεις επιδιώκουν τον χωρισμό των σχολείων σε «καλά» και «κακά» ανάλογα με τον «βαθμό» που θα «πιάσουν» οι μαθητές, έτσι ώστε να κατηγοριοποιήσουν σχολεία, μαθητές και εκπαιδευτικούς – βασικό στοιχείο της νεοφιλελεύθερης εκπαιδευτικής πολιτικής. Παράλληλα, επιδιώκουν να καλύψουν τις ολέθριες συνέπειες της εγκατάλειψης του δημόσιου σχολείου, ρίχνοντας την ευθύνη για την όποια αποτυχία μαθητών αποκλειστικά στους εκπαιδευτικούς, όταν είναι αποδεδειγμένο ότι η σχολική επιτυχία εξαρτάται κυρίως από οικονομικούς, πολιτισμικούς και ταξικούς παράγοντες. Και φυσικά να εθίσουν τους γονείς στην αναγκαιότητα εξετάσεων για τη μετάβαση στην επόμενη βαθμίδα, όπως ίσχυε στο μακρινό παρελθόν.
Οι επιπτώσεις για τη μόρφωση των μαθητών από την εφαρμογή των παραπάνω θα είναι τεράστιες. Η διδασκαλία και το περιεχόμενο του σχολείου θα προσανατολιστούν στην «επιτυχία» στις εξετάσεις τύπου Pisa –και μάλιστα σε συγκεκριμένα μαθήματα–, υποβαθμίζοντας ό,τι άλλο γίνεται μέσα στα σχολεία για τους μαθητές. Παράλληλα, σε συνδυασμό με την «ελεύθερη» επιλογή σχολείου που προετοιμάζει η κυβέρνηση, ανοίγει ο δρόμος για την αλλοίωση του ρόλου του εκπαιδευτικού, για την εξάρτηση της χρηματοδότησης κάθε σχολείου από τη «βαθμολογία» του, για την ιδιωτικοποίηση ή το κλείσιμο σχολείων κ.ο.κ.
Οι εκπαιδευτικοί δικαίως αντιδρούν σε αυτές τις εξετάσεις, και μαζί με συλλόγους γονέων κατάφεραν να τις ακυρώσουν, σε διάφορες περιοχές της χώρας, αντιμετωπίζοντας τον αυταρχισμό της κυβέρνησης και τη «χολή» διαφόρων κονδυλοφόρων του συστήματος που ζητούσαν μέχρι και την απόλυσή τους. Ο αγώνας για τη μη εφαρμογή της πολιτικής κατηγοριοποίησης-διάλυσης-ιδιωτικοποίησης της δημόσιας εκπαίδευσης συνεχίζεται δυναμικά.
Μ. Σάκος