Τρίτη 25 Ιουνίου 2024

Γιατί η κυβέρνηση επιμένει στις εξετάσεις Pisa

 

Ο σκοπός της κυβέρνησης είναι να ρίξει την ευθύνη
για τη σχολική αποτυχία στους εκπαιδευτικούς και 
να διαχωρίσει τα σχολεία
Το Υπουργείο Παιδείας προσπάθησε να εφαρμόσει και φέτος –τρίτη χρόνια– τις εξετάσεις τύπου Pisa«δειγματοληπτικά» για μαθητές Στ΄ δημοτικού και Γ΄ γυμνασίου. Διαμέσου αυτών των εξετάσεων το υπουργείο ισχυρίζεται ότι θα διαπιστώσει τι μαθαίνουν τα παιδιά στο σχολείο για να προχωρήσει σε «βελτιώσεις». Αυτό είναι μεγάλο ψέμα. Οι αλλαγές που προωθούνται στη δημόσια εκπαίδευση έχουν ψηφιστεί ήδη από την κυβέρνηση, ενώ τα συμπεράσματα από αυτές τις εξετάσεις έρχονται απλά να επικυρώσουν συγκεκριμένα ψηφισμένα μέτρα (π.χ. πολλαπλό βιβλίο). Διαγνωστικές εξετάσεις τύπου Pisa δεν γίνονται σε καμία χώρα στον κόσμο κάθε χρόνο, γιατί πολύ απλά οι εκπαιδευτικές αλλαγές απαιτούν χρόνο για να δείξουν τα αποτελέσματά τους.

Οι στοχεύσεις λοιπόν κυβέρνησης και Υπουργείου Παιδείας είναι άλλες και είναι πολύ συγκεκριμένες. Με αυτές τις εξετάσεις επιδιώκουν τον χωρισμό των σχολείων σε «καλά» και «κακά» ανάλογα με τον «βαθμό» που θα «πιάσουν» οι μαθητές, έτσι ώστε να κατηγοριοποιήσουν σχολεία, μαθητές και εκπαιδευτικούς – βασικό στοιχείο της νεοφιλελεύθερης εκπαιδευτικής πολιτικής. Παράλληλα, επιδιώκουν να καλύψουν τις ολέθριες συνέπειες της εγκατάλειψης του δημόσιου σχολείου, ρίχνοντας την ευθύνη για την όποια αποτυχία μαθητών αποκλειστικά στους εκπαιδευτικούς, όταν είναι αποδεδειγμένο ότι η σχολική επιτυχία εξαρτάται κυρίως από οικονομικούς, πολιτισμικούς και ταξικούς παράγοντες. Και φυσικά να εθίσουν τους γονείς στην αναγκαιότητα εξετάσεων για τη μετάβαση στην επόμενη βαθμίδα, όπως ίσχυε στο μακρινό παρελθόν. 

Οι επιπτώσεις για τη μόρφωση των μαθητών από την εφαρμογή των παραπάνω θα είναι τεράστιες. Η διδασκαλία και το περιεχόμενο του σχολείου θα προσανατολιστούν στην «επιτυχία» στις εξετάσεις τύπου Pisa –και μάλιστα σε συγκεκριμένα μαθήματα–, υποβαθμίζοντας ό,τι άλλο γίνεται μέσα στα σχολεία για τους μαθητές. Παράλληλα, σε συνδυασμό με την «ελεύθερη» επιλογή σχολείου που προετοιμάζει η κυβέρνηση, ανοίγει ο δρόμος για την αλλοίωση του ρόλου του εκπαιδευτικού, για την εξάρτηση της χρηματοδότησης κάθε σχολείου από τη «βαθμολογία» του, για την ιδιωτικοποίηση ή το κλείσιμο σχολείων κ.ο.κ.

Οι εκπαιδευτικοί δικαίως αντιδρούν σε αυτές τις εξετάσεις, και μαζί με συλλόγους γονέων κατάφεραν να τις ακυρώσουν, σε διάφορες περιοχές της χώρας, αντιμετωπίζοντας τον αυταρχισμό της κυβέρνησης και τη «χολή» διαφόρων κονδυλοφόρων του συστήματος που ζητούσαν μέχρι και την απόλυσή τους. Ο αγώνας για τη μη εφαρμογή της πολιτικής κατηγοριοποίησης-διάλυσης-ιδιωτικοποίησης της δημόσιας εκπαίδευσης συνεχίζεται δυναμικά. 

 

Μ. Σάκος