Οι ανάγκες των μαθητών και οι
παιδαγωγικοί στόχοι του
σχολείου θυσιάζονται στον βωμό της δίχως τέλος μνημονιακής λιτότητας |
Στην πρόσφατη συνάντηση της
Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας με τον υπουργό Παιδείας, στο πλαίσιο της απεργιακής
της κινητοποίησης για τη σημερινή άσχημη κατάσταση των σχολείων, ο κ. Φίλης
δήλωσε τα εξής: «Μόνο στην πρωινή βάρδια θα υπάρχει σταθερή εργασιακή σχέση», «υπήρχε
σπατάλη πιστώσεων πέρυσι, έγινε πάρτι», «η εκπαίδευση μπορεί να λειτουργήσει με
λιγότερους εκπαιδευτικούς», «του χρόνου μπορούμε να μαζέψουμε κι άλλο τα
πράγματα» κ.λπ.! Οι δηλώσεις του αυτές είναι πλήρως αποκαλυπτικές για το τι μέλλει
γενέσθαι στην εκπαίδευση.
Ήδη με την κατάργηση του υπεύθυνου στο ολοήμερο δημοτικό, την κατάργηση
δηλαδή μίας θέσης εργασίας σε κάθε δημόσιο σχολείο, αλλά και με τις λιγότερες προσλήψεις εκπαιδευτικών ειδικοτήτων,
χιλιάδες συνάδελφοι αναπληρωτές παραμένουν άνεργοι. Είναι χαρακτηριστικό
ότι μέχρι στιγμής έχουν προσληφθεί οι μισοί περίπου αναπληρωτές σε σχέση με
πέρυσι!
Οι άγριες αυτές περικοπές στο
εκπαιδευτικό προσωπικό, όμως, έχουν άμεσες
αρνητικές συνέπειες στη γενικότερη λειτουργία του σχολείου και τα μορφωτικά
δικαιώματα των μαθητών. Η κατάσταση που επικρατεί πλέον είναι εντελώς
αντιπαιδαγωγική και παράλογη. Το ολοήμερο πρόγραμμα των δημοτικών καλύπτεται με
διαφορετικούς εκπαιδευτικούς κάθε μέρα (10 τουλάχιστον την εβδομάδα!), καθώς
μετακινούνται από το πρωινό στο ολοήμερο, υποβαθμίζοντας έτσι τη λειτουργία του,
ενώ εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων αναγκάζονται να μετακινούνται μέχρι και σε 4 ή 5
διαφορετικά σχολεία την εβδομάδα. Αποτέλεσμα; Τα ωρολόγια προγράμματα του δημοτικού σχολείου έχουν γίνει άνω κάτω
και δεν υπηρετούν πια καμία παιδαγωγική αρχή.
Την ίδια στιγμή, η ενισχυτική
διδασκαλία έχει ουσιαστικά καταργηθεί, στην ειδική αγωγή προσλαμβάνονται για
μία ακόμη χρονιά μόνο αναπληρωτές (μέσω προγραμμάτων ΕΣΠΑ κ.λπ.), οι ανάγκες
για παράλληλη στήριξη (για παιδιά με ειδικές ανάγκες) δεν καλύπτονται, ενώ προωθούνται
νέες μετακινήσεις εκπαιδευτικών από τη δευτεροβάθμια στην πρωτοβάθμια, ύστερα
από το νέο κόψιμο ωρών σε συγκεκριμένες ειδικότητες (πληροφορική, ξένες
γλώσσες).
Αυτό είναι το «νέο σχολείο» του κ. Φίλη, ένα σχολείο φθηνό, που δεν
σέβεται τις εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών, ένα σχολείο-όμηρος της πολιτικής
του μνημονίου. Μπροστά σ’ αυτή την κατάσταση, αλλά και στις νέες ακόμα χειρότερες
αλλαγές που απεργάζεται η κυβέρνηση, ο αγώνας όλου του εργαζόμενου λαού, και
κυρίως γονέων, εκπαιδευτικών, μαθητών, είναι η μόνη λύση. Άλλος δρόμος δεν
υπάρχει!
Μ. Σάκος