«Η Ελλάδα δεν είναι μπανανία», είπε προ καιρού ο Μητσοτάκης, απευθυνόμενος στις πολυεθνικές, και απείλησε: «Αν χρειαστεί, θα τα βάλουμε μαζί τους». Και τα… έβαλε μαζί τους, επιβάλλοντας σε δύο υπερκερδοφόρες πολυεθνικές πρόστιμα του ενός εκατομμυρίου ευρώ στην καθεμιά. Έως και 361%ακριβότερα πουλάνε τα προϊόντα τους
οι πολυεθνικές των απορρυπαντικών στη χώρα μας
Τι σημαίνουν όμως αυτά τα πρόστιμα (αν και όποτε πληρωθούν) στις θυγατρικές των δυο πολύ γνωστών πολυεθνικών, P&G και Unilever, που ήδη μονοπωλούν την αγορά απορρυπαντικών στην Ελλάδα, επιβάλλοντας τους δικούς τους όρους στους λιανέμπορους, με τα γνωστά «κόλπα» των αλλαγών συσκευασίας και της αυξομείωσης των ποσοτήτων;
Αν και το Υπουργείο Ανάπτυξης είναι φειδωλό και δεν δίνει στοιχεία για τα προϊόντα που αφορούν τα πρόστιμα και τις ακριβείς παραβάσεις (η ανακοίνωση μιλά γενικά για παραβίαση του άρθρου 54 του Ν. 5045/29-07-2023, περί αθέμιτης κερδοφορίας), η Επιτροπή Ανταγωνισμού είχε βγάλει «στη σέντρα» τις δυο εταιρείες ήδη από τον περασμένο Μάρτιο. Τι είχε συμβεί; Σύμφωνα με έρευνα που διεξήγαγε, τα απορρυπαντικά ρούχων των δύο εταιρειών πωλούνται στην Ελλάδα κατά 113,94% έως 361% ακριβότερα σε σύγκριση με τη φθηνότερη χώρα στην Ε.Ε., που είναι η Ιρλανδία, με τη Γερμανία και τη Σουηδία να εμφανίζονται επίσης ως φθηνές χώρες!
Με απλά λόγια, δυο πολυεθνικές είχαν στήσει, τουλάχιστον από τον Ιούλιο του 2022, μια φάμπρικα ανατιμήσεων, εκτινάσσοντας τον πληθωρισμό στα προϊόντα καθαρισμού σε τέτοιο βαθμό, που σήμαναν… καμπανάκια στη Eurostat. Αντίστοιχες φάμπρικες έχουν στηθεί στο φρέσκο γάλα, το παιδικό γάλα, το γιαούρτι και τα τυριά, προϊόντα τα οποία επίσης ερευνά η Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Θυμόμαστε ότι ο τότε υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης, αλλά και ο ίδιος ο πρωθυπουργός, απέδιδαν την ακρίβεια στον «εισαγόμενο πληθωρισμό» και αντιδρούσαν όταν η αντιπολίτευση ή οι καταναλωτικές οργανώσεις μιλούσαν για αισχροκέρδεια. Σήμερα θέλουν να πιστέψουμε ότι στις προθέσεις της κυβέρνησης είναι να πατάξει την αισχροκέρδεια.
Ακόμη και τώρα, που με χαρακτηριστική αργοπορία επιβλήθηκαν πρόστιμα-χάδια, οι δυο πολυεθνικές εμφανίζονται να βάζουν… πλάτη στο νέο επικοινωνιακό τρικ της «μόνιμης μείωσης τιμής», εντάσσοντας στο κυβερνητικό μέτρο 151 κωδικούς προϊόντων (από τους 500 που ανακοίνωσε το Υπουργείο Ανάπτυξης). Τα εν Ελλάδι στελέχη των πολυεθνικών χέρι χέρι με τα κυβερνητικά στελέχη κάνουν επιδρομή στα λαϊκά εισοδήματα, σε μια μπανανία που φέρει τη σφραγίδα Μητσοτάκη.
Γιώργος Καστρίτης