Τετάρτη 7 Φεβρουαρίου 2024

Προς νέα υποβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης

 

Παρά τα χαμόγελα, η «νέα» πολιτική για την επαγγελματική
εκπαίδευση συντηρεί τη χρόνια υποβάθμισή της
Το Υπουργείο Παιδείας κατεβάζει νομοσχέδιο για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση με βασικό στόχο την περαιτέρω υποβάθμισή της και την υπαγωγή της στις ανάγκες του κεφαλαίου.

Το νομοσχέδιο συγκεκριμένα προβλέπει τη συγχώνευση όλων των κατηγοριών της επαγγελματικής εκπαίδευσης στα Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΚΕΕΚ). Η κάθε κατηγορία επαγγελματικής σχολής όμως δίνει διαφορετικό επίπεδο πτυχίου. Οι Επαγγελματικές Σχολές έχουν επίπεδο 3, τα Επαγγελματικά Λύκεια επίπεδο 4, τα ΙΕΚ και τα Ερευνητικά Κέντρα επίπεδο 5.

Είναι προφανές, από τη στιγμή που δεν υπάρχει κανένα σχέδιο για αναβάθμιση των υλικοτεχνικών υποδομών και των προγραμμάτων σπουδών, ότι η «συνέργεια» αυτή, όπως ονομάζει το υπουργείο την όλη επιχείρηση, θα φέρει περαιτέρω υποβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης. Η συγχώνευση των σχολικών μονάδων θα γίνει σε απαρχαιωμένα κτίρια, ενώ θα μείνουν 445 από τις 672 ανά την επικράτεια. Οι λειτουργικές θέσεις για τους εκπαιδευτικούς αντικειμενικά θα μειωθούν.

Ο πραγματικός στόχος του νομοσχεδίου είναι να βάλει το ιδιωτικό κεφάλαιο στη δημόσια επαγγελματική εκπαίδευση. Στη διοίκηση των ΚΕΕΚ θα μπορούν να μετέχουν εκπρόσωποι επιμελητηρίων και στελέχη ιδιωτικών επιχειρήσεων. Τα Ερευνητικά Κέντρα θα μπορούν να έχουν συνεργασία με ιδιωτικούς φορείς, οι οποίοι θα «εμπλέκονται» στα προγράμματα σπουδών. Όλα αυτά κάτω από ένα ασφυκτικό ιεραρχικό διοικητικό πλαίσιο, αφού σε κάθε ΚΕΕΚ θα διορίζεται οργανωτικός συντονιστής από το υπουργείο με τετραετή θητεία, ανώτερος από τη διεύθυνση κάθε σχολικής μονάδας και βέβαια από τον σύλλογο διδασκόντων.

Το νομοσχέδιο βρίσκεται στη γνωστή «νεοφιλελεύθερη» κατεύθυνση: υποβάθμιση των δομών της δημόσιας παιδείας, εισβολή του ιδιωτικού κεφαλαίου σε αυτήν, δημιουργία φθηνού, χαμηλά καταρτισμένου εργατικού δυναμικού για την άμεση παράδοσή του στα συμφέροντα του κεφαλαίου. Είναι χαρακτηριστικό ότι ούτε τώρα προβλέπεται η πιστοποίηση επαγγέλματος μέσα από το πτυχίο, η οποία είναι χρόνιο αίτημα των σπουδαστών και των εκπαιδευτικών.

Μαζί και με το νομοσχέδιο για την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων, το χτύπημα εις βάρος της δημόσιας εκπαίδευσης γίνεται διπλό. Σύσσωμο το εκπαιδευτικό αλλά και συνολικά το εργατικό κίνημα πρέπει να προβάλουν άμεση αντίσταση. Η επίθεση στη δημόσια παιδεία απειλεί τα μορφωτικά και εργασιακά δικαιώματα των μαθητών, των εκπαιδευτικών αλλά και όλου του εργαζόμενου λαού.

 

Σ. Κρόκος