Δευτέρα, 30 Μαΐου 2016

Η ΔΗΜΟΣΙΑ ΠΑΙΔΕΙΑ ΣΤΟ ΣΤΟΧΑΣΤΡΟ ΤΟΥ ΤΡΙΤΟΥ ΜΝΗΜΟΝΙΟΥ

Περικοπές, κατάργηση ολοήμερου, κλείσιμο σχολείων και στο βάθος… απολύσεις: αυτό είναι το πρόγραμμα της κυβέρνησης για την παιδεία
Οι κινητοποιήσεις πρέπει να κλιμακωθούν, για να μην
περάσουν τα νέα αντιεκπαιδευτικά μέτρα

Στο βωμό του τρίτου μνημονίου θυσιάζεται για μια ακόμα φορά η δημόσια εκπαίδευση, καθώς νέα νομοθετήματα έρχονται να επιτείνουν τη διάλυσή της, να χτυπήσουν μορφωτικές ανάγκες των μαθητών, να απολύσουν χιλιάδες αναπληρωτές εκπαιδευτικούς, με στόχο μεταξύ άλλων να μειωθεί και το «κόστος» του δημόσιου σχολείου. Προέχουν άλλωστε η διάσωση των τραπεζών (εγχώριων και ξένων), η διαφύλαξη των κερδών των καπιταλιστών, οι «επενδύσεις» (βλ. ξεπούλημα).

Η κυβέρνηση, λοιπόν, με πρωτεργάτη τον υπουργό Παιδείας, κ. Φίλη, περνάει σε μια σειρά αντιεκπαιδευτικών μέτρων, μέτρων που χτυπάνε κυρίως την εργαζόμενη οικογένεια. Στη λογική του «εξορθολογισμού» του προσωπικού –όπως το βαφτίζουν–, την επόμενη χρονιά τουλάχιστον 10.000 αναπληρωτές από τους 20.000 που εργάζονται σήμερα δεν θα ξαναδουλέψουν στο δημόσιο σχολείο! Για να το πετύχουν αυτό, λοιπόν, προχωρούν:
α) Στην πλήρη υποβάθμιση έως κατάργηση των ολοήμερων τμημάτων των δημοτικών σχολείων. Για να μπορούν οι γονείς να γράψουν τα παιδιά τους στο ολοήμερο θα πρέπει να βεβαιώνουν πλέον ότι εργάζονται και οι δύο! Αυτό πρακτικά σημαίνει, ειδικά σήμερα που η ανεργία και η μαύρη εργασία τσακίζει τις εργαζόμενες οικογένειες, ότι πολλά από τα ολοήμερα τμήματα του χρόνου απλά… δεν θα λειτουργήσουν! Παράλληλα, καταργούν τον υπεύθυνο δάσκαλο στο ολοήμερο πρόγραμμα, το οποίο πλέον θα λειτουργεί με τις «διαθέσιμες» ώρες των εκπαιδευτικών του πρωινού, με αποτέλεσμα να υποβαθμιστεί πλήρως η λειτουργία του, να μετατραπεί σε παιδοφυλακτήριο, να ακυρωθεί ουσιαστικά η μελέτη και να χαθεί ο όποιος παιδαγωγικός του χαρακτήρας.
β) Στην αλλαγή του ωρολόγιου προγράμματος του δημοτικού σχολείου. Όλα τα δημοτικά θα σχολάνε του χρόνου στη μία και τέταρτο, και όχι στις δύο που ισχύει σήμερα για τις μεγάλες σχολικές μονάδες (12θέσια). Η ρύθμιση αυτή, που περικόπτει χιλιάδες ώρες μαθημάτων, θα έχει ως αποτέλεσμα περίπου 3.500 αναπληρωτές συνάδελφοι ειδικοτήτων (γυμναστές, Αγγλικών, Πληροφορικής, Αισθητικής Αγωγής κ.λπ.) να πεταχτούν οριστικά στον Καιάδα της ανεργίας.
γ) Στις μαζικές συγχωνεύσεις-καταργήσεις νηπιαγωγείων. Με την αλλαγή στην οργανικότητα των νηπιαγωγείων που ψηφίστηκε, θα επέλθει τεράστιο κύμα συγχωνεύσεων-καταργήσεων, που κατά συνέπεια θα αναγκάσει 5χρονα παιδιά να διανύουν μεγάλες αποστάσεις για να πάνε σχολείο, θα δημιουργήσει αντίστοιχα υπεράριθμα τμήματα (25-27 μαθητές) και θα διώξει μαζικά τα προνήπια, αφού δεν θα «χωράνε». Υπολογίζεται ότι τουλάχιστον 740 διθέσια νηπιαγωγεία θα γίνουν μονοθέσια, ενώ γύρω στα 1.100 μονοθέσια κινδυνεύουν να κλείσουν!
δ) Στην ουσιαστική κατάργηση των τμημάτων ένταξης. Με τροπολογία που ψηφίστηκε, ο εκπαιδευτικός του τμήματος ένταξης μετατρέπεται σε εκπαιδευτικό παράλληλης στήριξης, με σκοπό να μην προσληφθούν οι τελευταίοι. Έτσι, τα τμήματα ένταξης στα σχολεία ουσιαστικά δεν θα υφίστανται… με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τα παιδιά με τις αντίστοιχες εκπαιδευτικές ανάγκες.
Και ο κατάλογος δεν τελειώνει εδώ... Νέες ρυθμίσεις ετοιμάζονται για το γυμνάσιο (σχεδιάζεται να γίνει 4τάξιο), το λύκειο, την τεχνική εκπαίδευση, νέες αλλαγές έρχονται στα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών (αξιολόγηση), στους μισθούς κ.λπ., ώστε το σχολείο να γίνει πιο φτηνό, πιο ταξικό και να ανοίξει στην ιδιωτική χρηματοδότηση.
Κόντρα σε όλη αυτή την τραγική πραγματικότητα που ετοιμάζουν για τη δημόσια παιδεία, γυρνώντας τη δεκαετίες πίσω, η σπίθα των αγώνων έχει ήδη ανάψει. Πριν από τις γιορτές του Πάσχα, εκπαιδευτικοί και ιδιαίτερα οι αναπληρωτές προχώρησαν σε δυναμικές κινητοποιήσεις, υποχρεώνοντας το υπουργείο να πάρει πίσω μια ρύθμισή του σχετικά με τον τρόπο πρόσληψης των αναπληρωτών. Η επιτυχία αυτή αποτελεί ελπίδα και έναυσμα για μαχητικότερες κινητοποιήσεις. Η κυβέρνηση είναι αυτή που βρίσκεται σε θέση αδυναμίας και όχι εμείς.
Κανένας συνάδελφος άνεργος. Όχι στην υποβάθμιση του δημόσιου σχολείου και των μορφωτικών δικαιωμάτων των μαθητών μας. Εδώ και τώρα αγώνας για να μην περάσουν τα αντιεκπαιδευτικά μέτρα.


Μ. Σάκος