Η «πανεπιστημιοποίηση» των ΤΕΙ είναι
διάλυση και όχι
αναβάθμιση της τεχνικής παιδείας
|
Στο πλαίσιο της γενικότερης
πολιτικής συρρίκνωσης και περικοπών στη δημόσια εκπαίδευση, η κυβέρνηση
κατεβάζει νομοσχέδιο για τη συγχώνευση-κατάργηση των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά και
τη μετονομασία τους σε Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής. Κάτω από τον ψευδεπίγραφο
τίτλο «πανεπιστήμιο» αλλά και με τη φάκα της «ανωτατοποίησης», ουσιαστικά δίνεται ένα μεγάλο χτύπημα στην
τεχνική-επαγγελματική εκπαίδευση και μπαίνει χοντρό ψαλίδι σε τμήματα,
επαγγελματικά δικαιώματα, χρηματοδότηση, προσωπικό κ.λπ.
Συγκεκριμένα: από τα 42 τμήματα
που σήμερα έχουν τα ΤΕΙ Αθήνας-Πειραιά θα μείνουν 26 μαζί με τις ειδικότητές
τους (π.χ. ενώνονται τα τμήματα ιατρικών εργαστηρίων, ακτινολογίας, οπτικής,
αισθητικής, οδοντικής τεχνολογίας κ.λπ.)! Με αυτό τον τρόπο χτυπιούνται
γνωστικά αντικείμενα, υποβαθμίζονται πτυχία και καταργούνται επαγγελματικά
δικαιώματα. Ανοίγει μάλιστα ο δρόμος για
κύκλους σπουδών, σεμινάρια μετεκπαίδευσης και μεταπτυχιακά – τα οποία έχουν,
φυσικά, δίδακτρα και θα δίνουν πιστωτικές μονάδες από τις οποίες θα εξαρτάται η
βαρύτητα του πτυχίου. Δηλαδή, τα ενιαία πτυχία καταργούνται και αντικαθίστανται
από ατομικά πτυχία. Η χρηματοδότηση δε του νέου «πανεπιστημίου» θα είναι ίση περίπου
με τα –ελάχιστα– χρήματα που δίνονται σήμερα μόνο για το ΤΕΙ Αθήνας!
Την ίδια στιγμή, χιλιάδες μαθητές γενικών λυκείων και ιδιαίτερα
των ΕΠΑΛ (που σε ποσοστό 20% μπορούσαν να εισαχθούν στα ΤΕΙ) αποκλείονται, καθότι δεν θα υπάρχει πλέον κανένα
ΤΕΙ στο Λεκανοπέδιο Αττικής για να σπουδάσουν! Για τους αποφοίτους των ΕΠΑΛ
προβλέπονται διετή προγράμματα «επαγγελματικής εκπαίδευσης» μέσα στις σχολές.
Μιλάμε, δηλαδή, για πλήρη υποβάθμιση και κοροϊδία! Είναι χαρακτηριστικό ότι η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών και το Εμπορικό
και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών τάσσονται υπέρ του νομοσχεδίου, κυρίως
γιατί έχουν εστιάσει στα διετή προγράμματα που θα προσφέρουν φθηνό,
μισοειδικευμένο και χωρίς δικαιώματα εργατικό δυναμικό.
Τα ΤΕΙ δεν είναι πανεπιστήμια και δεν πρέπει να είναι. Δεν μπορεί να
υπάρχουν μόνο επιστημονικές και θεωρητικές σχολές, είναι απαραίτητες και οι
τεχνολογικές εφαρμογές αυτών. Χρειάζεται σύνδεση της θεωρίας-επιστήμης με την
πράξη, με την παραγωγή. Με την πολιτική της
η κυβέρνηση υποβαθμίζει ακόμα περισσότερο την τεχνική-επαγγελματική εκπαίδευση
και σαμποτάρει την όποια προοπτική παραγωγικής ανάπτυξης της χώρας. Σήμερα αυτό
που είναι αναγκαίο είναι περισσότερες δημόσιες τεχνικές σχολές, με την
αντίστοιχη χρηματοδότηση και πτυχία με κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα,
καθώς και γενικότερη αναβάθμιση της τεχνικής-επαγγελματικής εκπαίδευσης.
Μ. Σάκος