Κυριακή, 25 Φεβρουαρίου 2018

Τι συμβαίνει στις αεροπορικές χαμηλού κόστους



Τα κέρδη της Ryanair aπογειώνονται, τα δικαιώματα των
 εργαζομένων της καταβαραθρώνονται
Είναι αλήθεια ότι τα τελευταία χρόνια τα αεροπορικά εισιτήρια παγκοσμίως έχουν μειωθεί αρκετά, σε σχέση με το παρελθόν. Ένας από τους βασικούς λόγους είναι και η εμφάνιση των εταιρειών χαμηλού κόστους. Πώς όμως έχουν καταφέρει αυτές οι εταιρείες να έχουν τόσο φτηνά εισιτήρια; Το παράδειγμα της Ryanair μάς δείχνει πολλά. 
Κατ’ αρχάς, οι εργαζόμενοι προσλαμβάνονται με συμβόλαιο μερικής απασχόλησης και για ένα πρώτο διάστημα έως και τριών χρόνων εργοδότης τους δεν είναι η ίδια η Ryanair, αλλά μια εταιρεία «παροχής προσωπικού».
Για το διάστημα αυτό, ένα μέλος του πληρώματος λαμβάνει μισθό περίπου 1.200 έως 1.500 ευρώ, αν πραγματοποιεί πτήση, ενώ αν κάνει δουλειά εδάφους (ή είναι σε αναρρωτική άδεια) ο μισθός είναι κάτω από 1.000 ευρώ. Όταν ο εργαζόμενος περάσει στη μισθοδοσία της Ryanair, οι αμοιβές αυξάνονται σε έναν βαθμό, παραμένοντας όμως πάντα αρκετά χαμηλότερες από άλλες εταιρείες. Επίσης, οι εργαζόμενοι αναγκάζονται να φέρνουν από το σπίτι τους νερό, φαγητό ή αναψυκτικά για την ώρα της πτήσης, ενώ πιλότοι και πλήρωμα καμπίνας συνεισφέρουν από την τσέπη τους για την εκπαίδευση και τις στολές τους! Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, η απειλή απόλυσης και οι απολύσεις είναι συχνό φαινόμενο, ειδικά στις περιπτώσεις που τα μέλη του πληρώματος δεν πιάνουν τους «στόχους» για πωλήσεις φαγητού, αρωμάτων κ.λπ. στους επιβάτες!
Όσο δε για τους επιβάτες, αυτοί πρέπει να πληρώνουν –και πολύ ακριβά– για τα έξτρα κιλά αποσκευών, καθώς και για οτιδήποτε ζητήσουν να καταναλώσουν στην πτήση, ενώ και από θέμα άνεσης η εταιρεία δεν είναι ό,τι καλύτερο.
Αυτή είναι εν ολίγοις η πραγματική εικόνα πίσω από τη λάμψη και τα φώτα: κέρδη για τα αφεντικά της εταιρείας και στύψιμο κανονικό για τους εργαζόμενους, με πρακτικές που και άλλοι εργοδότες καλοβλέπουν. Οι εργαζόμενοι όμως στη Ryanair δεν έμειναν με σταυρωμένα τα χέρια. Αν και η εταιρεία είχε απαγορεύσει τον συνδικαλισμό, αυτό έσπασε με την απειλή απεργίας των πιλότων (από πολλές χώρες) την περίοδο των Χριστουγέννων. Η εταιρεία ανακοίνωσε τελικά ότι αναγνωρίζει τα συνδικάτα και ότι θα προχωρήσει σε σχετικές διαπραγματεύσεις μαζί τους. Είναι μια πρώτη, αλλά σημαντική, νίκη των εργαζόμενων!

Γιάννης Τριανταφύλλου