Κυριακή, 31 Δεκεμβρίου 2017

«Αναβάθμιση» σχολών και επαγγελματικά δικαιώματα

Η προσχολική αγωγή πρέπει να είναι δημόσια και δωρεάν, 
και με ασφαλείς και σταθερές εργασιακές σχέσεις 
για το προσωπικό της  
Στο πλαίσιο της μνημονιακής πολιτικής των περικοπών και της υποχρηματοδότησης, το Υπουργείο Παιδείας έχει βάλει στο στόχαστρο την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Προχωράει σε καταργήσεις και συγχωνεύσεις τμημάτων ΤΕΙ και ΑΕΙ, προκειμένου να αντιμετωπίσει τις τραγικές ελλείψεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό –φυσικά δεν κάνει τις απαραίτητες προσλήψεις– αλλά κυρίως προκειμένου να ελαστικοποιήσει επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων, ώστε να προσαρμοστούν στις ανάγκες της «αγοράς», που ζητάει φθηνό εργατικό δυναμικό και «κινητικότητα».

Σε αυτή την κατεύθυνση βρίσκονται διάφορες αντιδραστικές προτάσεις για ενοποιήσεις τμημάτων, όπως του Παιδαγωγικού των Νηπιαγωγών με τα ΑΤΕΙ Βρεφονηπιοκόμων. Οι βρεφονηπιοκόμοι ζητούν την ενοποίηση για να «αναβαθμίσουν» τα επαγγελματικά τους δικαιώματα, ενώ ταυτόχρονα θέτουν ζήτημα για ενιαιοποίηση της βρεφικής φροντίδας και μέριμνας και της προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης, ώστε να παρέχονται και από τους ίδιους και από τους νηπιαγωγούς.
Η οποιαδήποτε ενιαιοποίηση, όμως, θα οδηγήσει τα νηπιαγωγεία εκτός εκπαιδευτικού συστήματος (π.χ. στους δήμους), ανοίγοντας έτσι την πόρτα της ιδιωτικοποίησης-διάλυσής τους. Ο δωρεάν χαρακτήρας της εκπαίδευσης θα κινδυνέψει και μάλιστα στο πρώτο σκαλοπάτι του, το νηπιαγωγείο. Ήδη οι δήμοι ορέγονται μια τέτοια διαδικασία (υπάρχει απόφαση της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας να περάσουν τα νηπιαγωγεία σ’ αυτούς) διότι θα κάνουν πάρτι με τα χρήματα του ΕΣΠΑ, τα κουπόνια/voucher, τα τροφεία κ.λπ. Η εμπλοκή της τοπικής αυτοδιοίκησης στην εκπαιδευτική διαδικασία όχι μόνο δεν πρέπει να επεκταθεί αλλά θα πρέπει να καταργηθεί, καθότι σήμερα διαχειρίζεται τα χρήματα των σχολικών επιτροπών και τη συντήρηση των σχολείων και τα αποτελέσματα είναι αρνητικά.
Η αναβάθμιση των επαγγελματικών δικαιωμάτων, που ζητάνε οι βρεφονηπιοκόμοι, σε βάρος ενός άλλου κλάδου είναι σε αντιδραστική κατεύθυνση· θα ανοίξει τον δρόμο της «κινητικότητας», θα απειλήσει μόνιμες και σταθερές εργασιακές σχέσεις, θα απαξιώσει πτυχία. Η πραγματική αναβάθμιση γίνεται μέσα από τον συλλογικό και ενιαίο αγώνα για θέσεις εργασίας, καλύτερες συνθήκες εργασίας και αυξήσεις μισθών για όλους.
Σπουδές και καθήκοντα βρεφονηπιοκόμων και νηπιαγωγών είναι διακριτά και τυχόν σύγχυσή τους δεν θα ωφελήσει ούτε τους μεν ούτε τους δε. Όλα τα νήπια-προνήπια, 4–6 ετών, να πηγαίνουν στο δημόσιο δωρεάν νηπιαγωγείο. Όλα τα παιδιά κάτω των 4 ετών να μπορούν να εγγράφονται σε αναβαθμισμένους βρεφονηπιακούς-παιδικούς σταθμούς, χωρίς τροφεία και με μόνιμο προσωπικό.


Μ. Σάκος