Δευτέρα 21 Δεκεμβρίου 2020

ΤΑ ΜΟΡΦΩΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΚΑΙ Η ΔΗΜΟΣΙΑ ΠΑΙΔΕΙΑ ΣΤΟ ΣΤΟΧΑΣΤΡΟ

 

 Το αδικαιολόγητο κλείσιμο των σχολείων, η απάτη της τηλε-εκπαίδευσης και άλλα μέτρα απειλούν τα μορφωτικά δικαιώματα της νέας γενιάς

 

Το κλεισιμο των σχολείων και η τηλε-εκπαίδευση οξύνουν 
δραματικά το μορφωτικό χάσμα, κυρίως εις βάρος των παιδιών
από πιο φτωχές οικογένειες

Μπροστά στην αύξηση των κρουσμάτων, η κυβέρνηση της ΝΔ αποφάσισε το κλείσιμο των σχολείων όλης της χώρας και την επιβολή της τηλε-εκπαίδευσης, απλώς για να δείξει… ότι κάτι κάνει, καθώς όλους τους προηγούμενους μήνες δεν φρόντισε να οχυρώσει υγειονομικά την εκπαίδευση, αλλά ούτε και τη χώρα. Η Ελλάδα είναι, μάλιστα, μία από τις ελάχιστες χώρες που έκλεισε δημοτικά και νηπιαγωγεία. 

Η αναστολή της λειτουργίας των σχολείων για δεύτερη φορά μέσα σε έναν χρόνο αποτελεί τεράστιο χτύπημα στα μορφωτικά δικαιώματα της νέας γενιάς, και το πλήγμα είναι ακόμα μεγαλύτερο για τα παιδιά από τα πιο φτωχά κοινωνικά στρώματα. Η ζωντανή διδασκαλία είναι αναντικατάστατη και δεν μπορεί να καλυφθεί από κανένα υβρίδιο τηλε-εκπαίδευσης.

Με την επιβολή της υποχρεωτικής τηλε-εκπαίδευσης από το νηπιαγωγείο (!) έως το πανεπιστήμιο, και μάλιστα χωρίς καν να διασφαλίζει τη συμμετοχή όλων των εμπλεκομένων, το Υπουργείο Παιδείας χτυπάει ακόμα περισσότερο τα μορφωτικά δικαιώματα της νέας γενιάς. Πολλοί είναι οι μαθητές που αποκλείονται από τη διαδικασία επειδή δεν έχουν τον απαραίτητο εξοπλισμό (Η/Υ, σύνδεση με ίντερνετ κ.λπ.), πολλές οικογένειες δεν έχουν επάρκεια συσκευών, ενώ μαθητές με χαμηλό μαθησιακό υπόβαθρο δεν μπορούν να βοηθηθούν, με αποτέλεσμα να οξύνονται περισσότερο οι ταξικοί φραγμοί, αλλά και να αίρεται το συνταγματικό δικαίωμα της καθολικότητας της εκπαίδευσης. Παράλληλα, υπάρχουν πάρα πολλά προβλήματα με τις συνδέσεις (ήχος, εικόνα κ.λπ.), καθώς το σύστημα «δεν αντέχει», με αποτέλεσμα πολλοί μαθητές να δυσκολεύονται να παρακολουθήσουν ακόμα και αυτό το «τηλε-μάθημα».

Η επιλογή από το Υπουργείο Παιδείας του μοντέλου της σύγχρονης τηλε-εκπαίδευσης, με καθημερινά πολύωρα αντιπαιδαγωγικά προγράμματα, δεν είναι τυχαία: Αποτελεί το ψευδεπίγραφο άλλοθι της κυβέρνησης ότι συνεχίζει –και μάλιστα ανέξοδα– την «κανονικότητα» στην εκπαιδευτική διαδικασία. Αποτελεί χείρα βοηθείας στα ιδιωτικά σχολεία για να μη χάσουν την πελατεία τους, αλλά και ενισχύει ιδιωτικά συμφέροντα της βιομηχανίας της πληροφορικής, ακόμα και αυτών με αποτυχημένες πλατφόρμες (webex). Προωθεί, με την πολύωρη έκθεση μπροστά στις οθόνες, τον εθισμό της νεολαίας στην κοινωνική αποστασιοποίηση, στον πανοπτικό έλεγχο, στην παραβίαση της ιδιωτικότητας, στην καταγραφή κάθε ανθρώπινης δραστηριότητας. Ανοίγει τον δρόμο για τη χρησιμοποίηση της τηλε-εκπαίδευσης ως μέσο ακόμα και καταστολής κινητοποιήσεων (η αρχή έγινε με τις μαθητικές καταλήψεις). Προωθεί την ιδέα της μετάθεσης της κρατικής ευθύνης στο άτομο για την εκπαίδευσή του.

Την ίδια στιγμή, η «άριστη» κ. Κεραμέως αρνείται να δώσει στη δημοσιότητα τη σύμβαση που υπέγραψε με την εταιρεία Cisco για την εφαρμογή της τηλε-εκπαίδευσης, δημιουργώντας πολλά ερωτηματικά σε εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές για το τι γίνεται με τα προσωπικά δεδομένα τους.

Η κυβέρνηση, όμως, δεν σταματά εδώ. Νέα μέτρα έρχονται να συμπληρώσουν το παζλ του συνολικού χτυπήματος της δημόσιας δωρεάν παιδείας, όπως το νομοσχέδιο για την επαγγελματική εκπαίδευση (σύνδεση των σχολείων με τις επιχειρήσεις), η αξιολόγηση-αυτονομία των σχολικών μονάδων, η αξιολόγηση εκπαιδευτικών κ.λπ. Είναι χαρακτηριστικό ότι στον νέο προϋπολογισμό προχωράνε ακόμα και σε περικοπές δαπανών της δημόσιας εκπαίδευσης.

Απέναντι σε αυτή τη λυσσασμένη επίθεση, η απάντηση πρέπει να είναι άμεση και μαχητική. Ήδη οι μαθητές –και οι εκπαιδευτικοί– με τις δυναμικές κινητοποιήσεις τους στο ξεκίνημα της σχολικής χρονιάς για την ασφαλή λειτουργία των σχολείων έκαναν την αρχή, ενώ οι εκπαιδευτικοί έδωσαν ένα ισχυρό στραπάτσο στην Κεραμέως στην προσπάθειά της να χειραγωγήσει τις συνδικαλιστικές διαδικασίες τους, ακυρώνοντας στην πράξη τις ηλεκτρονικές ψευδοεκλογές της. Ο αγώνας, ακόμα και κάτω από τις σημερινές δύσκολες συνθήκες της επιδημίας, τις οποίες αξιοποιεί η κυβέρνηση για να περνάει μέτρα, πρέπει να συνεχιστεί. Η «τηλε-εκπαίδευση» δεν είναι εκπαίδευση. Τα σχολεία πρέπει να ανοίξουν άμεσα με όλα τα μέτρα προστασίας και ασφάλειας. Η διάλυση του δημόσιου σχολείου δεν πρέπει να περάσει!

 

Μ. Σάκος