Το nutri-score είναι επιζήμιο και από την άποψη μιας περιβαλλοντικά και κοινωνικά συνειδητής διατροφής |
Πρόκειται όμως για μια ιδιαίτερα καλοστημένη απάτη. Σύμφωνα με ρεπορτάζ της Εφημερίδας των Συντακτών (3/10/2021), πίσω από την εκστρατεία για την εφαρμογή του «nutri-score» βρίσκονται πολυεθνικές των τροφίμων (π.χ. Nestle), που έχουν σκοπό να αυξήσουν τα κέρδη τους από τον τεράστιο τζίρο της αγοράς τροφίμων (1,3 τρις ευρώ δαπάνη) αλλάζοντας τις διατροφικές και αγοραστικές συνήθειες των Ευρωπαίων πολιτών.
Το «nutri-score» είναι διαμορφωμένο με τέτοιον τρόπο ώστε να εμφανίζει υγιεινά τα επεξεργασμένα και συσκευασμένα τρόφιμα των πολυεθνικών, χωρίς να αποδεικνύει ότι πρωτογενώς το τρόφιμο είναι ποιοτικό, χωρίς να λαμβάνει υπόψη του τη συχνότητα κατανάλωσης προϊόντων, ή κάνοντας δυσανάγνωστες ακόμα και βασικές πληροφορίες (αν ένα τρόφιμο, π.χ., περιέχει βιταμίνες, ιχνοστοιχεία, αντιοξειδωτικές ουσίες, χημικά). Σε συνδυασμό μάλιστα με τα εκατομμύρια που ξοδεύουν οι πολυεθνικές για τη διαφήμιση των προϊόντων τους (αλλά και τη γνωστή αλληλεξάρτηση συμφερόντων μεταξύ αυτών των πολυεθνικών και των σούπερ μάρκετ), όλο αυτό το σύστημα σήμανσης θα καταλήξει σε μια τεράστια παραπλάνηση για τους καταναλωτές.
Την ίδια στιγμή, μέσω του «nutri-score», θα χτυπηθούν παραδοσιακά και τοπικά τρόφιμα (π.χ. ελαιόλαδο), με δραματικές συνέπειες για τις τοπικές οικονομίες και τους μικρούς παραγωγούς. Ένα παραδοσιακό τρόφιμο μπορεί να έχει π.χ. πολλές θερμίδες, αλλά εντάσσεται σε συγκεκριμένες διατροφικές συνήθειες ενός λαού (βλ. μεσογειακή διατροφή) και συνολικά είναι πιο υγιεινό από το να ψωνίζεις από το σούπερ μάρκετ υπερ-επεξεργασμένα τρόφιμα με βάση το σκορ! Ένα πολύ χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ότι το ελαιόλαδο κατατάσσεται στην ίδια κατηγορία με την cola light ή την κέτσαπ!
Θα πρέπει να αντιδράσουμε σε αυτή την ιστορία, γιατί είναι επιζήμια και για την υγεία μας και για την παραγωγική βάση της χώρας μας αλλά και από τη σκοπιά της καταναλωτικής μας συνείδησης.
Μ. Σάκος