Κυριακή 2 Φεβρουαρίου 2020

Τι δεν μας λένε για τις αστικές συγκοινωνίες


Οι δημόσιες αστικές συγκοινωνίες πρέπει να στηριχθούν 
με προσωπικό και δημόσιες επενδύσεις

Με αφορμή μια στάση εργασίας που κήρυξε το σωματείο των εργαζομένων του μετρό τον Δεκέμβριο, η νεοφιλελεύθερη κυβέρνηση Μητσοτάκη και τα συστημικά ΜΜΕ χάλασαν τον κόσμο για την «ταλαιπωρία που υφίστανται οι πολλοί από τους λίγους»!

Φυσικά πρόκειται για υποκρισία, που κρύβει τη σκληρή πραγματικότητα, η οποία συνοψίζεται ως εξής: Στα λεωφορεία και τα τρόλεϊ είναι ακινητοποιημένο το 50% του στόλου, λόγω ελλείψεων προσωπικού και ανταλλακτικών, με αποτέλεσμα σε ορισμένες περιπτώσεις να περνούν κάθε 30-45 λεπτά. Το 50% των συρμών του μετρό είναι ακινητοποιημένο λόγω έλλειψης ανταλλακτικών, ενώ υπάρχει έλλειψη οδηγών και τεχνιτών, που έχει σαν αποτέλεσμα οι συρμοί να περνούν πιο αραιά από τους σταθμούς. Την περίοδο της κρίσης, και συγκεκριμένα το 2009-2016, σύμφωνα με στοιχεία του ΟΑΣΑ, το προσωπικό σε ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ μειώθηκε κατά 33%. Οι μισθοί των εργαζομένων μειώθηκαν έως και 45% από την έναρξη της κρίσης. Από την άλλη, οι τιμές των εισιτηρίων αυξήθηκαν από 0,80 ευρώ το 2009 σε 1,40 ευρώ σήμερα, δηλαδή αύξηση 75%, όταν οι μισθοί στο ίδιο διάστημα μειώθηκαν ακόμα και στο μισό!
Την ίδια στιγμή, οι ιταλικοί σιδηρόδρομοι, έχοντας καταβάλει μόλις 67 εκατ. ευρώ για την εξαγορά ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ, και με εξασφαλισμένη κρατική χρηματοδότηση 1 δισ. ευρώ ως το 2035, δεν κρύβουν το ενδιαφέρον τους για τις αστικές συγκοινωνίες Αθήνας και Θεσσαλονίκης, εφόσον το αποφασίσει η κυβέρνηση Μητσοτάκη! Προς το παρόν, ορέγονται τα 70 εκατ. ευρώ που ετοιμάζεται να διαθέσει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για τη συντήρηση των συρμών του ηλεκτρικού και του μετρό!
Παρά τις μεγάλες επενδύσεις που πραγματοποιήθηκαν στο παρελθόν στα μέσα μαζικής μεταφοράς της Αθήνας, τα μέσα αυτά αφέθηκαν στην τύχη τους. Ίσως γιατί ο μακροπρόθεσμος στόχος είναι να ξεπουληθούν, απλώς αυτό θα επιχειρηθεί να γίνει τμηματικά – δεν θα κάνουν δηλαδή το λάθος που έκανε ο πατέρας Μητσοτάκης το 1992 με την ΕΑΣ.
Τα ΜΜΜ φτιάχτηκαν με τις θυσίες του ελληνικού λαού και πρέπει να διατηρήσουν τον δημόσιο χαρακτήρα τους, βελτιώνοντας τις υπηρεσίες που παρέχουν, ενώ πρέπει να προστατευτούν και οι εργαζόμενοι τους, στο πρόσωπο των οποίων η κυβέρνηση χτυπά όλους τους εργαζόμενους στο δημόσιο και το δικαίωμα στην απεργία.

Γιάννης Τριανταφύλλου