Παρασκευή 13 Νοεμβρίου 2020

Συγκοινωνίες, επιδημία και το συμφέρον του λαού

Στο στριμωξίδι στα λεωφορεία «δεν κολλάει ο ιός»,
απλούστατα γιατί η κυβέρνηση δεν θέλει να επενδύσει
στα δημόσια μέσα μεταφοράς
Οι αυξημένες, λόγω κορονοϊού, ανάγκες των αστικών συγκοινωνιών στις δύο μεγάλες πόλεις, Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ανέδειξαν σε πρώτη γραμμή τα προβλήματα τα οποία έχει επισωρεύσει η συνειδητή απ’ το αστικό κράτος εγκατάλειψή τους, στα πλαίσια της «νεοφιλελεύθερης» πολιτικής του κεφαλαίου.

Για τα επιπρόσθετα οχήματα που χρειάζονταν σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη η κυβέρνηση υπενοικίασε 205 λεωφορεία απ’ τα ΚΤΕΛ Αττικής, Εύβοιας, Βοιωτίας και Κορινθίας, με 550 οδηγούς, και 100 περίπου λεωφορεία απ’ το ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης. Ενώ ετοιμάζεται να υπενοικιάσει, με τη μέθοδο του «λήζινγκ», 200 λεωφορεία απ’ το εξωτερικό, στην ουσία παμπάλαια. Το «λήζινγκ» είναι μια «μηχανή» του χρηματιστικού κεφαλαίου για την αύξηση των κερδών του. Υπό προϋποθέσεις το ποσό που καταβάλλει ο μισθωτής μπορεί να αυξηθεί υπέρμετρα. Με τις σακαράκες που φέρνει η κυβέρνηση, η ιστορία αυτή είναι σίγουρο ότι θα στοιχίσει πανάκριβα.

Οι εργαζόμενοι στον ΟΑΣΑ καταγγέλλουν ότι στα αμαξοστάσιά του υπάρχουν 400 λεωφορεία και τρόλλεϋ που, αν επισκευάζονταν, θα μπορούσαν να καλύψουν τις αυξημένες ανάγκες. Τον τομέα της επισκευής όμως η πολιτική της εγκατάλειψης τον έχει αποδιοργανώσει. Οι εργαζόμενοι λένε ότι λόγω της έλλειψης ανταλλακτικών αποσπώνται ανταλλακτικά από κάποια οχήματα για να επισκευαστούν κάποια άλλα και τα πρώτα οχήματα αχρηστεύονται οριστικά.

Θα έπρεπε βέβαια να γίνουν και προσλήψεις οδηγών. Οι οδηγοί όμως του ΟΑΣΑ έχουν σχετικά αξιοπρεπείς μισθούς, 900-1.300 ευρώ, ενώ οι οι οδηγοί των ΚΤΕΛ πληρώνονται 654-867 ευρώ μικτά τον μήνα. Τα ΚΤΕΛ είναι ιδιωτικά, αλλά στην ουσία συντηρούμενα απ’ τις κρατικές επιδοτήσεις. Η κυβέρνηση βρήκε μια ευκαιρία, πιστή στα συμφέροντα που εξυπηρετεί, να τα ενισχύσει και άλλο, καθώς και να ανοίξει «παραθυράκι» για μελλοντική ιδιωτικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών.

Η άμεση ανάγκη για την προστασία απ’ την επιδημία αλλά και το ευρύτερο κοινωνικό συμφέρον απαιτεί συγκοινωνίες δημόσιες, σύγχρονες και λειτουργικές. Να ενισχυθούν εδώ και τώρα οι δομές των αστικών συγκοινωνιών σε ΟΑΣΑ, ΜΕΤΡΟ, ΤΡΑΜ και να γίνουν άμεσα προσλήψεις οδηγών. Όσο για τα ΚΤΕΛ, αυτά να περιέλθουν στη διαχείριση του κράτους στο ποσοστό που τα στηρίζει και οι ιδιοκτήτες τους είτε να αποζημιωθούν και να αποχωρήσουν, αν θέλουν, είτε να παίρνουν το ποσοστό που αναλογεί στην πραγματική τους συμμετοχή.

 

Σ. Κρόκος