Κυριακή 21 Απριλίου 2024

Ο πληθωρισμός γονατίζει τα νοικοκυριά

Τα νοικοκυριά δεν «βγαίνουν» πια με τίποτα,
και το καλάθι του σούπερ μάρκετ δεν περιλαμβάνει
ούτε καν τα αναγκαία
 Πώς αντιμετωπίζουν οι καταναλωτές τον καλπάζοντα πληθωρισμό; Μα με περικοπές ακόμα και των άκρως αναγκαίων αγορών, όπως είναι τα τρόφιμα. Αυτό αποδεικνύουν πλέον όλες οι έρευνες, διαψεύδοντας το θετικό αφήγημα της κυβέρνησης περί ανάπτυξης.

Μια καθ’ όλα αξιόπιστη έρευνα, που πραγματοποιεί κάθε χρόνο στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών του αναγκών ένα εργαστήριο του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, κατέγραψε τον περασμένο Ιανουάριο μια πολύ θλιβερή εικόνα για την κατανάλωση. Οι 9 στους 10 ερωτηθέντες απάντησαν ότι δυσκολεύονται οικονομικά εξαιτίας των αυξημένων τιμών στο σούπερ μάρκετ, με αποτέλεσμα να αγοράζουν λιγότερα προϊόντα, φθηνότερα και τα απολύτως απαραίτητα. Ένα διόλου ευκαταφρόνητο ποσοστό (13%) μάλιστα απάντησε ότι τα χρήματά τους δεν τους φθάνουν ούτε για τα στοιχειώδη.

Οι μισοί και περισσότεροι συμμετέχοντες σε αυτή την έρευνα απαντούν ότι έχουν περιορίσει την κατανάλωση σε εστιατόρια ή έτοιμο φαγητό, τη χρήση ηλεκτρικού ρεύματος ή θέρμανσης. Κι ένα σημαντικό ποσοστό δηλώνει ότι περιόρισε την κατανάλωση κρέατος (39%), γαλακτοκομικών (21%), ακόμη και ψωμιού (16%)!

Σε αυτή την ασφυκτική κατάσταση που βιώνουν οι πολίτες-καταναλωτές η κυβέρνηση αντιτάσσει μέτρα όπως το «καλάθι», η «μόνιμη μείωση τιμής» κ.λπ., που από τα στοιχεία που δίνει κάθε μήνα η ίδια η ΕΛΣΤΑΤ αποδεικνύεται ότι δεν έχουν αποδώσει σχεδόν τίποτα. Όπως δεν έχουν αποδώσει και τα πολυδιαφημισμένα πρόστιμα που έριξε το αρμόδιο υπουργείο σε δύο τρεις πολυεθνικές για αθέμιτη κερδοφορία. Και αυτό το αντιλαμβάνονται πλέον στη μεγάλη τους πλειοψηφία οι πολίτες. Στην παραπάνω έρευνα 7 στους 10 καταναλωτές αποδίδουν ευθύνες για τις υπερβολικές ανατιμήσεις σε μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες, οδηγώντας τους ερευνητές να σχολιάζουν ότι αυτό «αποκαλύπτει την κατανόηση του ρόλου των ολιγοπωλίων με τα συμφυή χαρακτηριστικά τους, όπως ο περιορισμένος ανταγωνισμός, τα εμπόδια εισόδου, η ακαμψία τιμών και η “στρατηγική” συμπεριφορά που εκδηλώνεται από τα μέλη τους με σκοπό τη διατήρηση υψηλότερων τιμών και κερδών». Ούτε σε κάποιο κέντρο μαρξιστικών ερευνών δεν θα διατύπωναν καλύτερα την κατάσταση της αγοράς σήμερα!

Τελευταίο μέτρο που ανακοίνωσε η κυβέρνηση, η πενιχρή αύξηση στον κατώτατο μισθό, η οποία δεν αγγίζει καν την μεγάλη πλειονότητα των μισθωτών. Με ψίχουλα προσπαθεί να αντιμετωπίσει τη φθίνουσα αγοραστική δύναμη των Ελλήνων, που κατατάχθηκαν πρόσφατα προτελευταίοι ανάμεσα σε όλους τους πολίτες της Ε.Ε.

 

Γιώργος Καστρίτης