Η ηλεκτροκίνηση
εξελίσσεται σε βασικό κομμάτι της
τεράστιας κερδοφόρας
απάτης που ακούει
στο όνομα «πράσινη οικονομία»
|
Με αφορμή την αποχώρηση
των ΗΠΑ από τη Συμφωνία των Παρισίων
για το κλίμα, αλλά και τη
διαρκή εξάπλωση
των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (ΑΠΕ),
έχει ανάψει η συζήτηση για την «καθαρή
ενέργεια» και την «πράσινη οικονομία».
Ασφαλώς είναι μια
αδήριτη ανάγκη η ανθρωπότητα ολόκληρη
να αφυπνιστεί ενάντια στην υπερθέρμανση
του πλανήτη, καθώς και να προχωρήσει
αποφασιστικά σε μορφές ενέργειας και
τεχνολογίες που θα έχουν μικρότερο
αντίκτυπο στο περιβάλλον. Ωστόσο, οι
πρόσφατες «οικολογικές ευαισθησίες»
των καπιταλιστών και των κυβερνήσεών
τους ανά τον κόσμο είναι εκ του πονηρού.
Στην πραγματικότητα, γύρω από όλα
αυτά τα θέματα έχει στηθεί μια τεράστια
φάμπρικα, που και μεγάλα κέρδη φέρνει
στους καπιταλιστές και διευκολύνει την
ιδιωτικοποίηση των συστημάτων και
δικτύων ενέργειας σε όλες τις χώρες.
Το πράγμα γίνεται, όμως,
προκλητικό όταν τεχνολογίες που δεν
είναι καθόλου φιλικές προς το περιβάλλον
παρουσιάζονται ως τέτοιες, προκειμένου
να στηριχθούν συγκεκριμένα επιχειρηματικά
συμφέροντα. Έχει σχηματιστεί, λοιπόν,
μια πανευρωπαϊκή «συμμαχία» εταιρειών
ΑΠΕ, βιομηχανιών ηλεκτρικών αυτοκινήτων
και άλλων συναφών εταιρειών, η
Electrification Alliance,
η οποία προωθεί τον πλήρη εξηλεκτρισμό
των συγκοινωνιών. Δηλαδή, ηλεκτρικά
αυτοκίνητα, ηλεκτροκίνητα τρένα κ.λπ.
Ούτως ώστε να καταλήξουμε κάποια στιγμή
να μη χρειαζόμαστε καθόλου ορυκτά
καύσιμα για τις μετακινήσεις μας.
Φαίνεται ένας πολύ
σωστός στόχος. Όμως, κάπου εδώ αρχίζει
η απόκρυψη της αλήθειας. Οι μπαταρίες
στις οποίες στηρίζεται η λειτουργία
των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι ένα
εξαιρετικά αντι-οικολογικό υλικό. Για
την κατασκευή τους απαιτούνται σπάνια
μέταλλα, η εξόρυξη των οποίων έχει μεγάλο
περιβαλλοντικό αντίκτυπο. Τα εργοστάσια
κατασκευής αυτών των μπαταριών είναι,
προς ώρας, ιδιαίτερα ρυπογόνα. Και η
απόρριψη/«ανακύκλωση» αυτών των μπαταριών
είναι επίσης επιβλαβής για το περιβάλλον.
Πρόσφατη σουηδική έρευνα υπολόγισε ότι
η διαδικασία παραγωγής μιας μπαταρίας
για ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο τύπου
Tesla απελευθερώνει
τόσο διοξείδιο του άνθρακα στην ατμόσφαιρα
όσο η οδήγηση ενός συμβατικού αυτοκινήτου
επί οχτώ χρόνια!
Γι’ αυτό πρέπει να
είμαστε όλοι ιδιαίτερα υποψιασμένοι
σε ό,τι σερβίρεται, ειδικά από μεγάλες
εταιρείες, ως «φιλικό προς το περιβάλλον».
Λύσεις υπάρχουν για να προστατεύσουμε
το κοινό μας σπίτι, τη Γη. Όμως, αυτές οι
λύσεις απαιτούν κοινωνικό έλεγχο, σωστή
πληροφόρηση, έρευνα στραμμένη στο τι
ωφελεί τους ανθρώπους – και όχι τα κέρδη
των εταιρειών.
Πάρις Δάγλας