Τετάρτη, 27 Δεκεμβρίου 2017

Το «Black Friday» και το εγχώριο εμπορικό κεφάλαιο

Το «Black Friday», δηλαδή οι «μεγάλες» εκπτώσεις σε ορισμένα καταστήματα (κυρίως αλυσίδες) την τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου, είναι μια «μόδα» προσφάτως αφιχθείσα στην Ελλάδα από Αμερική, Αγγλία κ.λπ. Ασφαλώς δεν υπάρχει τίποτα θετικό σε αυτή. Τον υπερκαταναλωτισμό προάγει, τις μεγάλες αλυσίδες κυρίως ευνοεί και τους εμποροϋπαλλήλους ταλαιπωρεί. Από την άλλη, τα ΜΜΕ έκαναν πολύ θόρυβο γύρω από αυτό, ακριβώς για να το περάσουν στη συνείδηση του κόσμου, να το προβάλουν ως κάτι ήδη καθιερωμένο.
Η αλήθεια, όμως, είναι διαφορετική. Ο κόσμος που «ξενύχτησε» έξω από τα μαγαζιά για να ψωνίσει δεν ήταν και τόσο πολύς, και κυρίως ήταν πιτσιρικάδες που ενδιαφέρονταν για κάποιο ηλεκτρονικό αγαθό – και για τον χαβαλέ του πράγματος. Οι εκπτώσεις ήταν της πλάκας σε σχέση με άλλες χώρες – εδώ 20%-30%, εκεί 80%. Ο όποιος αυξημένος τζίρος ουσιαστικά αφαιρείται από τον τζίρο της εορταστικής περιόδου. Τέλος, η ανοησία του εγχώριου εμπορικού κεφαλαίου να το «ξεχειλώσει», από μία Παρασκευή σε τρεις, τέσσερις ημέρες, ακόμα και μία εβδομάδα, αντικειμενικά το αποδυναμώνει. Με δυο λόγια, πρέπει να είμαστε ενάντια σε όλες αυτές τις… φαεινές ιδέες του εμπορικού κεφαλαίου, χωρίς όμως να υπερτιμούμε τον αντίκτυπό τους.


Α.Α.