Τετάρτη 27 Μαΐου 2015

Μια σημαντική νίκη των εκπαιδευτικών

Η επιτυχία των εκπαιδευτικών στο μέτωπο της αξιολόγησης να γίνει 
εφαλτήριο για νέες μάχες υπέρ της δημόσιας παιδείας
Η νέα κυβέρνηση, κάτω από τη δυναμική πίεση του πολύμορφου αγώνα των εκπαιδευτικών το προηγούμενο διάστημα, φέρνει τελικά στη βουλή νομοσχέδιο που καταργεί βασικούς νόμους της αξιολόγησης-λαιμητόμου, η οποία οδηγούσε στην κατηγοριοποίηση, την υποταγή και τις απολύσεις. Το σταμάτημα της αξιολόγησης αποτελεί μια μεγάλη νίκη του εκπαιδευτικού κινήματος και πολύτιμη παρακαταθήκη για το μέλλον. Παρόλ’ αυτά, η κυβέρνηση δεν τολμά να καταργήσει όλο το σχετικό νομοθετικό πλαίσιο, αφήνοντας διατάξεις που ενέχουν κίνδυνο για επαναφορά της (π.χ. διατηρεί την «ανεξάρτητη» αρχή αξιολόγησης, την ΑΔΙΠΠΔΕ κ.λπ.).

Παράλληλα, προχωρά σε κατάργηση μέτρων που αποτελούσαν «κόκκινο πανί» για τον κόσμο της εκπαίδευσης, ο οποίος αγωνίστηκε ενάντιά τους την προηγούμενη περίοδο. Έτσι καταργείται η Τράπεζα Θεμάτων στις εξετάσεις του λυκείου, επανέρχονται οι διαθέσιμοι καθηγητές των ΕΠΑΛ, καταργούνται τα συμβούλια ιδρύματος των πανεπιστημίων, επανέρχεται το άσυλο, καταργούνται τιμωρητικές διατάξεις για τους αναπληρωτές κ.λπ. Μέτρα σωστά, που δικαιώνουν τους αγώνες μαθητών, φοιτητών, εκπαιδευτικών και αποδεικνύουν ότι οι αγώνες ποτέ δεν πάνε χαμένοι.
Πάντως, από τις μέχρι τώρα κινήσεις της, η κυβέρνηση φαίνεται ότι δεν έχει ένα συνολικό σχέδιο ενίσχυσης της δημόσιας παιδείας ή ένα όραμα για μια διαφορετική εκπαίδευση. Δεν προχωρά σε ρηξικέλευθες πολιτικές. Ο ρόλος της περιορίζεται σε εκείνον ενός διαχειριστή της υπάρχουσας αστικής πολιτικής στην εκπαίδευση. Σημαντικά ζητήματα, όπως η επάνδρωση των σχολείων με μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό, το περιεχόμενο της σχολικής γνώσης, τα βιβλία, οι αντιπαιδαγωγικές μέθοδοι των εξετάσεων στη δευτεροβάθμια ή της παπαγαλίας, και κυρίως ο προσανατολισμός του δημόσιου σχολείου ούτε καν συζητιούνται.
Είναι, μάλιστα, χαρακτηριστικό ότι δεν έρχεται σε ρήξη με τα στελέχη της εκπαίδευσης (διευθυντές εκπαίδευσης, σχολικοί σύμβουλοι) τα οποία έπαιξαν τον πιο αντιδραστικό ρόλο και αποτέλεσαν τους κύριους στυλοβάτες της μνημονιακής πολιτικής στην εκπαίδευση (κλείσιμο σχολείων, σύμπτυξη τμημάτων, πειθαρχικές διώξεις, αξιολόγηση). Όλοι αυτοί παραμένουν στη θέση τους! Ακόμα και με το νέο σύστημα επιλογής διευθυντών των σχολικών μονάδων, οι ήδη υπάρχοντες διευθυντές -που προωθούσαν την αξιολόγηση- ουσιαστικά θα παραμείνουν διευθυντές!
Οι εκπαιδευτικοί θα συνεχίσουμε την πάλη μας για την πλήρη δικαίωση των αιτημάτων μας και για να δώσουμε μια νέα πνοή στο δημόσιο σχολείο. 


Μ. Σάκος