Τετάρτη 30 Οκτωβρίου 2024

ΕΛ.ΤΑ. Προς διάλυση-ιδιωτικοποίηση

Μετά το κλείσιμο δεκάδων καταστημάτων, η κυβέρνηση
βάζει τώρα μπρος την ιδιωτικοποίηση των ταχυδρομείων
Η προηγούμενη κυβέρνηση Μητσοτάκη έκλεισε 142 καταστήματα των ΕΛ.ΤΑ. υποβαθμίζοντάς τα ακόμα περισσότερο. Η τωρινή προχωράει στην ιδιωτικοποίησή τους από τα μέσα για να εξαφανίσει εντελώς τον κοινωνικό τους ρόλο.

600 καταστήματα στις λεγόμενες τουριστικές περιοχές σχεδιάζεται να δοθούν άμεσα σε ιδιώτες. Για τηδιαλογή, μεταφορά και διανομή αλληλογραφίας γίνονται διαγωνισμοί ώστε να δοθούν σε εταιρείες με καθεστώς «εξωτερικού συνεργάτη».

 Ο εξοπλισμός που θα χρησιμοποιούν θα είναι φυσικά των ΕΛ.ΤΑ. Η μοναδική τους υποχρέωση είναι να τον επιστρέψουν άθικτο μετά τη λήξη της σύμβασης ή να πληρώσουν όποια ζημιά γίνει. Ακόμα και για τις οικονομικές υπηρεσίες και τη μηχανογράφηση σχεδιάζεται να δοθούν επίσης σε ιδιωτικές εταιρείες. Τα 130 ακίνητα των ΕΛ.ΤΑ. προορίζονται για «επενδυτές».

Τα ΕΛ.ΤΑ. αυτή τη στιγμή διαθέτουν 3.100 μόνιμους εργαζόμενους και 1.900 συμβασιούχους. Για το μέλλον δεν προβλέπεται καμία πρόσληψη. Το ανομολόγητο σχέδιο είναι να αποχωρούν σιγά σιγά οι παλαιότεροι και να αντικαθίστανται είτε από συμβασιούχους είτε από εργαζόμενους που θα έχουν το καθεστώς «εξωτερικού συνεργάτη». Με τους πρώτους να είναι υπό την ομηρία της ανανέωσης της σύμβασης και τους δεύτερους να δουλεύουν στην ουσία με καθεστώς δουλοπάροικου.

Η διάλυση των δημόσιων ταχυδρομείων έχει βαριές συνέπειες για την κοινωνία. Χιλιάδες άνθρωποι, στην πλειοψηφία τους συνταξιούχοι ή κάτοικοι απομακρυσμένων περιοχών, ταλαιπωρούνται για να εξυπηρετηθούν. Ολόκληρες περιοχές έχουν μείνει χωρίς ταχυδρομικές υπηρεσίες. Το κόστος της αποστολής γραμμάτων, δεμάτων κ.λπ. έχει ανέβει κατακόρυφα.

Η διάλυση των ΕΛ.ΤΑ. γίνεται για τα συμφέροντα των ιδιωτικών ταχυδρομικών εταιρειών που τείνουν να καλύψουν τον χώρο. Δεν τους αρκεί όμως μόνο αυτό, αλλά θέλουν να βάλουν στο χέρι και τον μηχανισμό των ίδιων των ΕΛ.ΤΑ. Αυτό δείχνει ότι χωρίς την κρατική στήριξη σοβαρές υπηρεσίες δεν μπορούν να συσταθούν. Το θέμα είναι ότι η κυβέρνηση θέλει η κρατική υποδομή να εξυπηρετεί τα συμφέροντα της ελάχιστης μειοψηφίας των κεφαλαιοκρατών και όχι την κοινωνική πλειοψηφία.

Είναι ανάγκη και καθήκον ταυτόχρονα για τον εκμεταλλευόμενο λαό να παλέψει για την υπεράσπιση των ΕΛ.ΤΑ., για να μείνουν δημόσια, λειτουργικά, στην υπηρεσία των συμφερόντων του κοινωνικού συνόλου. Η νεοφιλελεύθερη λαίλαπα το μόνο που φέρνει είναι διάλυση των ταχυδρομικών υπηρεσιών και ταλαιπωρία των πολιτών.

 

Σ. Κρόκος