Τα κέρδη από τις εμπορευματικές μεταφορές για μεγάλους ομίλους, όπως η Cosco, ήταν ο βασικός «μοχλός» ιδιωτικοποίησης του ΟΣΕ |
Το ότι η ιδιωτικοποίηση δεν ευθύνεται για το έγκλημα των Τεμπών βιάστηκε να το υπογραμμίσει και η Κομισιόν λίγες μέρες μετά το δυστύχημα. Ενώ είναι γνωστό ότι η τρόικα υπαγόρευσε την πώληση μέρους του ΟΣΕ στη συγκεκριμένη πτωχευμένη κρατική ιταλική εταιρεία (ο Γ. Βαρουφάκης πρόσφατα περιέγραψε ακόμη και χαρακτηριστικούς διαλόγους με στελέχη της τρόικας).
Το αποτέλεσμα αυτών των επιλογών είναι ότι σήμερα ο σιδηρόδρομος έχει χάσει ένα μεγάλο μέρος του δικτύου του, η τεράστια ακίνητη περιουσία του, η οποία το 2010 κοστολογούνταν σε ένα ποσό άνω των 7,5 δισ. ευρώ, είναι εγκαταλελειμμένη και οι εργαζόμενοι, από 6.000 το 2010, έχουν απομείνει 750!
O σιδηρόδρομος, από ένα λαϊκό ασφαλές μεταφορικό μέσο, μετατράπηκε σε μεταφορική δραστηριότητα αποκλειστικά για τους μεγάλους ομίλους που έχουν επενδύσει στη χώρα μας. Εκτός από την κρατική ιταλική FS που έχει εξαγοράσει την πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ –νυν Hellenic Train–, στις εμπορευματικές μεταφορές δραστηριοποιούνται δύο ακόμη ιδιωτικές εταιρείες – η μια με αυστριακή συμμετοχή και η άλλη ρουμάνικη. Μια τρίτη εταιρεία που ανήκει στην Cosco και λειτουργεί ως διαμεταφορέας εξαπλώνεται ήδη και στα Βαλκάνια, ενώ στο παιχνίδι μπαίνει και ο όμιλος Κοπελούζου. Όλες αυτές οι εταιρείες πραγματοποιούν τεράστια έσοδα. Ο διαμεταφορέας της Cosco μόνο το 2021 πραγματοποίησε σχεδόν 50 εκατ. ευρώ έσοδα, περισσότερα από όσα εισέπραξε το ελληνικό κράτος πουλώντας την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Αυτή ήταν εξαρχής η επιδίωξη της ιδιωτικοποίησης. Οι επενδυτές δεν ενδιαφέρονται να πραγματοποιούν φθηνή συγκοινωνία, αλλά να καρπωθούν το τεράστιο εμπορευματικό μεταφορικό έργο. Ο διαλυμένος ΟΣΕ, χωρίς έσοδα πλέον, ήταν φυσικό να μην μπορεί να υλοποιήσει τον εκσυγχρονισμό του δικτύου. Το δυστύχημα στα Τέμπη ήταν αναμενόμενο…
Γιώργος Καστρίτης