Τετάρτη 2 Αυγούστου 2023

ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ Η ΕΠΙΘΕΣΗ ΣΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΠΑΙΔΕΙΑ ΣΤΗ ΝΕΑ ΘΗΤΕΙΑ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗ

 Οι νεοφιλελεύθεροι εχθρεύονται ένα δημόσιο σχολείο που λειτουργεί υπέρ της κοινωνικής συνοχής

Το «μέτωπο» της παιδείας θα είναι κρίσιμο, γιατί είναι προτεραιότητα
της κυβέρνησης να χτυπήσει τον εξισωτικό χαρακτήρα του δημόσιου 
σχολείου, αλλά και γιατί οι δάσκαλοι έρχονται από έναν επιτυχημένο
 αγώνα κατά της αξιολόγησης-κατηγοριοποίησης. Το συνειδητό 
κομμάτι του λαού πρέπει να υπερασπιστεί έμπρακτα
 τη δημόσια παιδεία.


Η συνέχεια της επίθεσης στη δημόσια παιδεία αποτελεί κεντρική επιλογή της κυβέρνησης Μητσοτάκη. Η επιλογή για τη θέση του υπουργού Παιδείας του Γ. Πιερρακάκη, στελέχους με ΠΑΣΟΚικό «εκσυγχρονιστικό» παρελθόν, αποτελεί σαφή ένδειξη για αυτό. Το πιθανότερο είναι η επίθεση αυτή τη φορά να πάρει έντονο «ψηφιακό» χαρακτήρα.

Το πρώτο μέτωπο της επίθεσης είναι αυτό της ατομικής αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και της «αυτο-αξιολόγησης» των σχολικών μονάδων. Στόχος παραμένει η πειθάρχηση των εκπαιδευτικών στην εφαρμοζόμενη πολιτική, η άλωση των εργασιακών και μορφωτικών δικαιωμάτων στην εκπαίδευση, η κατηγοριοποίηση των σχολείων και η εισβολή ιδιωτών σε αυτά.

Με την αξιολόγηση συνδέονται άμεσα η καθιέρωση της «ελεύθερης» επιλογής σχολείων από τους γονείς και η εισαγωγή του «πολλαπλού βιβλίου». Μέτρα που αποτελούν την επιτομή της νεοφιλελεύθερης πολιτικής στην παιδεία. Μέχρι τώρα οι γονείς είναι υποχρεωμένοι να εγγράφουν τα παιδιά ουσιαστικά στο σχολείο που καλύπτει τα γεωγραφικά όρια του τόπου κατοικίας τους. Με την «ελεύθερη» επιλογή, τη δυνατότητα να τα εγγράφουν δηλαδή σε όποιο σχολείο θέλουν, θα επέλθει πλήρης ανταγωνισμός ανάμεσα στα σχολεία, θα διαλυθεί κάθε έννοια συνεργασίας τους, θα στιγματιστούν περιοχές και πληθυσμιακές ομάδες, θα κλείσουν σχολικές μονάδες και θα εξαφανιστεί το σχολείο της γειτονιάς, που αποτελεί κοινωνικό «αποκούμπι» για τον λαό σήμερα. Με το «πολλαπλό βιβλίο» θα υπάρχουν διάφορες εκδόσεις βιβλίων για κάθε μάθημα. Κάθε σχολείο θα μπορεί να επιλεγεί την έκδοση που ταιριάζει στα μορφωτικά και κοινωνικά χαρακτηριστικά των μαθητών του, γεγονός που αναπόφευκτα οδηγεί σε ταξικά χαρακτηριστικά. Πρόκειται για την εφαρμογή των πλέον βάρβαρων ταξικών φραγμών στην εκπαίδευση και τη διάλυση οποιασδήποτε έννοιας ενιαίας παιδείας.

Ακόμα θα προχωρήσει περισσότερο η «φροντιστηριοποίηση» του λυκείου. Αυτό τον ρόλο παίζουν ήδη οι εξετάσεις με την «τράπεζα θεμάτων», που είναι στην ουσία μικρές πανελλήνιες στην Α΄ και Β΄ Λυκείου, αφού τα θέματα επιλέγονται κεντρικά και όχι από τις κατά τόπους σχολικές μονάδες.

Στην τριτοβάθμια εκπαίδευση στόχος είναι η άμεση είσοδος των καπιταλιστών στις διοικήσεις των σχολών και η πλήρης υποταγή της έρευνας και του επιστημονικού δυναμικού στα σχέδια των επιχειρήσεων. Φυσικά, διακαής πόθος της μεγαλοαστικής τάξης παραμένει η κατάργηση του άρθρου 16 του Συντάγματος, το οποίο απαγορεύει την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων.

Το χτύπημα της δημόσιας εκπαίδευσης σε όλες της τις βαθμίδες αποτελεί πλήγμα για ολόκληρη την κοινωνία. Η αντίσταση στη νεοφιλελεύθερη επίθεση είναι υπόθεση όλου του εργατικού κινήματος. Οι εκπαιδευτικοί σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση δίνουν ήδη τον αγώνα ενάντια στην αξιολόγηση-πειθάρχηση.Πολλοί νεοδιόριστοι εκπαιδευτικοί, που επιλέχτηκαν ως ευάλωτος στόχος από την προηγούμενη υπουργό Παιδείας, την Κεραμέως, αρνήθηκαν στην πράξη την είσοδο του επιθεωρητή στο σχολείο, συμμετέχοντας στην απεργία-αποχή και τις στάσεις εργασίας που έχουν κηρύξει οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες. Η συντριπτική πλειοψηφία νηπιαγωγείων και δημοτικών εφέτος υιοθέτησε τα ενιαία κείμενα της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας, που αποτρέπουν την κατηγοριοποίηση των σχολείων. Από την ερχόμενη σχολική χρονιά ο αγώνας πρέπει να γίνει πιο δυναμικός και αποφασιστικός. Η ομόφωνη απόφαση στο πρόσφατο συνέδριο της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας για συνέχιση του αγώνα είναι ένα καλό ξεκίνημα. Να αποτραπεί η καθιέρωση της «ελεύθερης» επιλογής σχολείου και του «πολλαπλού βιβλίου», με συμμετοχή και των εργαζόμενων γονέων στον αγώνα. Να απαντηθεί μαζικά κάθε νέα προσπάθεια να μπει η αστυνομία στις σχολές και φυσικά η εισβολή του ιδιωτικού κεφαλαίου στα πανεπιστήμια. Η υπεράσπιση της δημόσιας παιδείας είναι κρίσιμη υπόθεση για όλη την κοινωνία ώστε να μην ισοπεδωθεί από τον νεοφιλελεύθερο οδοστρωτήρα. Η πάλη είναι μπροστά μας και θα είναι σκληρή και αδυσώπητη.

 

Σ. Κρόκος