Κυριακή 30 Μαΐου 2021

Όχι στην κατηγοριοποίηση των σχολείων

 


Όλοι οι μαθητές έχουν τα ίδια εκπαιδευτικά δικαιώματα.
Όχι στην κατηγοριοποίηση σε 
«καλά» και «κακά» σχολεία

Το Υπουργείο Παιδείας, μέσα στην περίοδο που η εκπαίδευση ήταν κλειστή λόγω επιδημίας, έβαλε μπροστά τη μετατροπή διαφόρων σχολείων σε «πρότυπα-πειραματικά», σχεδόν σε κάθε περιοχή της Ελλάδας. Για να το πετύχει αυτό, διευθυντές εκπαίδευσης χαρακτήριζαν σχολεία με το έτσι θέλω ως «πρότυπα» (για τη δευτεροβάθμια) ή «πειραματικά» (για την πρωτοβάθμια), χωρίς να υπολογίζουν τη γνώμη των εκπαιδευτικών, των μαθητών και των γονέων.

Ο χαρακτηρισμός ενός σχολείου ως «πρότυπου» ή «πειραματικού» αυτομάτως συνεπάγεται ότι οι μαθητές που φοιτούσαν εκεί δεν θα συνεχίσουν να φοιτούν, διότι για το μεν πειραματικό θα πρέπει να κληρωθούν, για το δε πρότυπο να δώσουν εξετάσεις. Έτσι, πολλοί μαθητές θα χάσουν το σχολείο της γειτονιάς τους και θα μετακινηθούν αναγκαστικά σε άλλες σχολικές μονάδες. Το ίδιο θα συμβεί και με τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι θα χάσουν την οργανική τους θέση, ενώ όσοι επιλέξουν να παραμείνουν στο σχολείο θα περνούν συνεχώς από την «κρισάρα» της αξιολόγησης.

Τα σχολεία αυτά θα διοικούνται από μια πανίσχυρη επιτροπή, η οποία θα αποφασίζει για τα πάντα: ωρολόγια προγράμματα, διδακτέα ύλη, εξετάσεις, επιλογή μαθητών, χρηματοδότηση κ.λπ. Μάλιστα, προβλέπεται η προσέλκυση χορηγών, η συμμετοχή των δήμων, του συλλόγου αποφοίτων, εξωσχολικών προσωπικοτήτων (!), οι οποίοι θα αποφασίζουν για υλικοτεχνική υποδομή, οικονομικούς πόρους κ.λπ.!

Εδώ να σημειώσουμε ότι η ύπαρξη των πειραματικών σχολείων έχει σχέση με την πειραματική εφαρμογή νέων παιδαγωγικών μεθόδων και με την πρακτική άσκηση φοιτητών. Η αύξησή τους, όμως, όχι μόνο δεν έχει να προσφέρει κάτι παραπάνω, αλλά θα υποβαθμίσει και την πειραματική παιδαγωγική. Τα πρότυπα σχολεία, από την άλλη, είναι σχολεία-ελίτ, στα οποία οι μαθητές εισάγονται με εξετάσεις. Η λειτουργία τους εδώ και χρόνια δεν έχει προσφέρει τίποτε στην υπόλοιπη εκπαίδευση.

Η αύξηση και γενίκευση λοιπόν των «πρότυπων-πειραματικών» σχολείων –δεν είναι καθόλου τυχαία και η αποπροσανατολιστική ταύτιση των δύο όρων– αποτελεί μια προσπάθεια της κυβέρνησης για σπάσιμο του ενιαίου χαρακτήρα της εκπαίδευσης και επιβολή της «σχολικής αυτονομίας», δηλαδή, κατηγοριοποίηση των σχολείων σε «καλά» και «κακά», με την αντίστοιχη φυσικά χρηματοδότηση. Η προσπάθεια αυτή ήδη έχει συναντήσει αντιδράσεις εκπαιδευτικών και γονιών, που πρέπει να συνεχιστούν και να κλιμακωθούν. Πρόκειται για μια επικίνδυνη πολιτική στη δημόσια παιδεία και γι’ αυτό δεν πρέπει να υλοποιηθεί!

 

Μ. Σάκος