![]() |
Μετά την κάκιστη εμπειρία από τις ιδιωτικοποιήσεις, οι βρετανικοί σιδηρόδρομοι τίθενται πάλι υπό δημόσιο έλεγχο |
Η ιδιωτικοποίηση των σιδηροδρομικών εταιρειών και του δικτύου στη Βρετανία πραγματοποιήθηκε στα μέσα της δεκαετίας του 1990, υπό τον Συντηρητικό πρωθυπουργό Τζον Μέιτζορ, σε συνέχεια των νεοφιλελεύθερων πολιτικών της Μάργκαρετ Θάτσερ τη δεκαετία του 1980. Παρά τις τότε υποσχέσεις για καλύτερες υπηρεσίες, αυξημένες επενδύσεις και χαμηλότερες κρατικές δαπάνες, το εγχείρημα πυροδότησε αντιδράσεις. Καταδικάστηκε από τα συνδικάτα, την αντιπολίτευση, μεγάλη μερίδα του βρετανικού λαού, ακόμα και από ορισμένους Συντηρητικούς. Ένας εκτροχιασμός αμαξοστοιχίας τον Οκτώβριο του 2000, με 4 νεκρούς και 70 τραυματίες, συγκλόνισε την κοινή γνώμη. Ακυρώσεις και καθυστερήσεις στα δρομολόγια είχαν γίνει πλέον συνηθισμένες, ενώ τα παράπονα αφορούσαν και τις αυξημένες τιμές των εισιτηρίων.
Έκτοτε το μεγαλύτερο τμήμα του δικτύου έχει γίνει ξανά δημόσιο, υπό τη διαχείριση του φορέα Network Rail. Η κυβέρνηση των Εργατικών, που βρίσκεται στην εξουσία από τον Ιούλιο του 2024, ενέκρινε νόμο στα τέλη του περασμένου Νοεμβρίου που προβλέπει την εθνικοποίηση, πέρα από το δίκτυο, και των ιδιωτικών φορέων εκμετάλλευσης σιδηροδρόμων μετά τη λήξη των συμβάσεών τους (που εκπνέουν έως το 2027), καθώς και την ενσωμάτωσή τους σε έναν νέο φορέα με την ονομασία Great British Railways. Τα συνδικάτα των εργαζομένων στον σιδηρόδρομο, αν και εξέφρασαν την υποστήριξή τους στην εθνικοποίηση, τόνισαν ότι δεν θα πρέπει να εξακολουθούν να εργάζονται με ελαστικές συμβάσεις και ότι η κρατικοποίηση οφείλει να προστατέψει και τα εργασιακά τους δικαιώματα, με τις αντίστοιχες απολαβές και ασφαλείς συνθήκες εργασίας.
Στην Ελλάδα είμαστε σε πολύ χειρότερη κατάσταση ακόμα και σε σχέση με τις βρετανικές ιδιωτικοποιήσεις του ’90. Πολυδιάσπαση του ΟΣΕ, ακριβότερα εισιτήρια που δεν αντανακλούν καλύτερες και ασφαλέστερες υπηρεσίες, κρατικοδίαιτος ιδιώτης η HELLENIC TRAIN, μια γραμμή όλη η χώρα (Αθήνα-Θεσσαλονίκη), και αυτή μισή, άντρο ρουσφετολογίας για τον εκάστοτε υπουργό Μεταφορών, το χειρότερο σιδηροδρομικό ατύχημα-έγκλημα στην ιστορία της χώρας και μια κυβέρνηση που μας υπόσχεται ασφαλή τρένα το… 2027 και βλέπουμε. Γι’ αυτό οφείλουμε να αγωνιστούμε για δικαιοσύνη για το έγκλημα στα Τέμπη αλλά και για να ξαναγίνει δημόσιος ο σιδηρόδρομος στην Ελλάδα. Μόνο έτσι θα μπορέσει να αναπτυχθεί ο σιδηρόδρομος, να γίνει προσιτό και ασφαλές μέσο.
Γιάννης Τριανταφύλλου