Στη Γαλλία, πάντως, τα διόδια πήραν φωτιά στην
κυριολεξία, από τη δράση των
«κίτρινων γιλέκων»…
|
Με αυξήσεις στα διόδια ξεκινά το νέο
έτος, που κυμαίνονται μεταξύ 0,05-0,15 ευρώ για τα ΙΧ ανά σταθμό και φθάνουν
έως και το 1 ευρώ για τα λεωφορεία και φορτηγά. Στην Εγνατία Οδό, η χρέωση
για τα ΙΧ θα διαμορφωθεί σε 5 λεπτά ανά χλμ. (αύξηση 67% κατά μέσο όρο). Αυτές οι αυξήσεις αναμένεται να ανεβάσουν
και το κόστος των αγαθών, αφού οι αυξήσεις διοδίων για τα φορτηγά που
μεταφέρουν προϊόντα θα μετακυληθούν τελικά στον καταναλωτή.
Αξίζει ωστόσο να θυμίσουμε τι έχουν καταβάλει
μέχρι σήμερα οι κατασκευαστικοί όμιλοι για τους μεγάλους αυτοκινητοδρόμους ώστε
να έχουν την αποκλειστική νομή των εσόδων. Για την Ιονία Οδό το κόστος ξεπέρασε τα 1,2 δισ. ευρώ και από αυτά περίπου
200 εκατ. φαίνεται να είναι τα ίδια κεφάλαια που κατέβαλε η εταιρεία. Το
υπόλοιπο ποσό καλύφθηκε με την απευθείας συμμετοχή του δημοσίου, ύψους 330
εκατ. ευρώ, δάνεια με εγγύηση του δημοσίου και έσοδα από τα διόδια για το
διάστημα 2008–2015. Για το τμήμα Μαλιακός-Κλειδί, το
αρχικό κόστος του έργου ανέρχεται σε 1,3 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα ίδια
κεφάλαια της παραχωρησιούχου ανέρχονται σε 121 εκατ. ευρώ, η κρατική ενίσχυση
στα 296 εκατ. ευρώ, ο δανεισμός με την εγγύηση του δημοσίου στα 583 εκατ. ευρώ
και τα έσοδα από διόδια στα 300 εκατ. ευρώ. Τέλος, το κόστος για τον
άξονα Κόρινθος-Πάτρα ανέρχεται
σε 1,834 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα ίδια κεφάλαια κάλυψαν το 9%, το 39%
καλύφθηκε από κρατικά και κοινοτικά κονδύλια, το 29% από δάνεια με την εγγύηση
του δημοσίου και το 23% από τα έσοδα των διοδίων για το διάστημα 2008–2015.
Εν ολίγοις, οι δρόμοι, που καλώς φτιάχτηκαν για να
διευκολύνουν τον ελληνικό λαό να μετακινείται γρήγορα και με ασφάλεια, έχουν πληρωθεί
από τον ίδιο, μέσω των ποσών και των εγγυήσεων που το δημόσιο έχει δώσει, με
τους ιδιώτες όμως, που έχουν βάλει ένα πολύ μικρό ποσό, να λυμαίνονται τα έσοδά
τους για πολλά χρόνια! Όταν μάλιστα ο λαός καλείται να πληρώνει και τσουχτερά τέλη
κυκλοφορίας. Δεν υπάρχει λοιπόν άλλη λύση από την πλήρη κρατικοποίηση των
εθνικών δρόμων και την ελεύθερη χρήση τους από τους χρηματοδότες τους, τους Έλληνες
πολίτες.
Γιάννης Τριανταφύλλου