Από τις πρόσφατες μαζικές
κινητοποιήσεις στους δήμους
Κηφισιάς και Ωρωπού ενάντια στα νέα διόδια
|
Το
2017 δόθηκε στην κυκλοφορία σχεδόν το σύνολο των έργων των εθνικών
αυτοκινητοδρόμων, που για δεκαετίες παρέμεναν ανολοκλήρωτα, καθιστώντας τα
ταξίδια από τις πόλεις στην επαρχία πιο γρήγορα, πιο ασφαλή… αλλά και πολύ πιο
ακριβά λόγω των διοδίων!
Ενδεικτικά
αναφέρουμε το κόστος διοδίων από Αθήνα για: Θεσσαλονίκη 31 ευρώ, Ιωάννινα, μαζί
με τη γέφυρα του Ρίου, 38 ευρώ, Πάτρα 12 ευρώ, Λάρισα 22 ευρώ και Καλαμάτα 14
ευρώ. Τα παραπάνω αφορούν κόστος μιας κατεύθυνσης, όχι με επιστροφή, ενώ σε
πολλές περιπτώσεις ισοδυναμούν με το κόστος των καυσίμων! Φυσικά, αυτό καθιστά
το ταξίδι από τα αστικά κέντρα στον τόπο καταγωγής μας μια πραγματική
πολυτέλεια.
Ακόμα πιο εξωφρενικό είναι το γεγονός ότι αυτά τα έργα γίνονται με
προγράμματα ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα), δηλαδή, με λεφτά που βάζει ο Έλληνας φορολογούμενος,
συν τραπεζικό δανεισμό και κονδύλια από την Ε.Ε. Οι εργολάβοι βάζουν μόνο κάτι ψιλά, αλλά αυτοί θα εισπράττουν για
δεκαετίες τα έσοδα των διοδίων.
Συμβάσεις
δαιδαλώδεις με σκανδαλιστικούς όρους, που επιτρέπουν την αύξηση των διοδίων
μονομερώς, αν οι εργολάβοι κρίνουν ότι τα
κέρδη που είχαν υπολογίσει δεν βγαίνουν. Και σαν να μην έφταναν αυτά, υπάρχει φυσικά και υπερτιμολόγηση των έργων
από τα εγχώρια αρπακτικά. Για παράδειγμα, έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού
Συνεδρίου αποκαλύπτει ότι οι αυτοκινητόδρομοι Ε-65, Ολυμπία Οδός και «Μορέας»
είχαν επιπλέον κόστος 1,2 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 800 εκατ. πληρώθηκαν
απευθείας από τα δημόσια ταμεία! Στην περίπτωση των δήμων της βόρειας
Αττικής, Κηφισιάς και Ωρωπού, που οι κάτοικοί τους αντιδρούν στα νέα διόδια, η
κυβέρνηση παραπέμπει στην ολοκλήρωση του ηλεκτρονικού συστήματος για να
γλυτώνουν τα διόδια οι κάτοικοι των εν λόγω δήμων, αλλά αυτό δεν λύνει το
πρόβλημα.
Ας
μην ξεχνάμε ότι αυτά τα έργα σχεδιάστηκαν προ μνημονίων, με σαφώς καλύτερες
οικονομικές δυνατότητες εκ μέρους των Ελλήνων πολιτών, τώρα όμως η βιωσιμότητά
τους τίθεται εν αμφιβόλω και άρα θα
δοθεί η δυνατότητα για επέκταση των χρόνων εκμετάλλευσης των δρόμων από τους
εργολάβους. Γιατί να μην μιμηθούμε
και σε κάτι τους «εταίρους-δανειστές μας» Γερμανούς, που δεν πληρώνουν διόδια
στους εθνικούς αυτοκινητόδρομους, οι οποίοι κατασκευάζονται ως δημόσια έργα; Γιατί
να πληρώνει πολλαπλάσια ο ελληνικός λαός για ένα έργο που δεν μπορεί άνετα να
χαρεί;