Τρίτη 1 Οκτωβρίου 2019

Η ΕΠΙΘΕΣΗ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΣΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΠΑΙΔΕΙΑ ΕΧΕΙ ΗΔΗ ΞΕΚΙΝΗΣΕΙ


Εκπαιδευτικοί, μαθητές, φοιτητές να πάρουν θέση μάχης – τα νεοφιλελεύθερα αντι-εκπαιδευτικά σχέδια να μείνουν στα χαρτιά

Οι εκπαιδευτικοί έχουν εμπειρία από αγώνες, παλαιότερη και πρόσφατη.
 Μαζί με τους φοιτητές και τους μαθητές, και με την υποστήριξη 
όλων των εργαζομένων, πρέπει από τώρα να οργανώσουν την 
αντίσταση στην αντι-εκπαιδευτική πολιτική της κυβέρνησης.

Η κυβέρνηση της ΝΔ, με μια σειρά μέτρων που είτε έχει ήδη πάρει (π.χ. κατάργηση πανεπιστημιακού ασύλου, αναστολή δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής σε 13 δήμους) αλλά και αυτών που σε πρώτη φάση έχει εξαγγείλει, προχωρά σε μια ολομέτωπη επίθεση στη δημόσια και δωρεάν παιδεία. Πιο συγκεκριμένα προωθεί:
Ÿ Έναν νέο αντιδραστικό νόμο-πλαίσιο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, όπου, μεταξύ άλλων, προβλέπεται η εφαρμογή ανώτατου χρονικού ορίου σπουδών (ν+2), δηλαδή, η διαγραφή των φοιτητών που δεν έχουν καταφέρει να τελειώσουν τις σπουδές τους σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα (π.χ. στα 6 χρόνια). Πρόκειται για μέτρο εντατικοποίησης των σπουδών, πειθάρχησης των φοιτητών, αλλά και χτύπημα για όσους αναγκάζονται να εργάζονται παράλληλα με τις σπουδές τους.
Είναι φοβερό ότι η κυβέρνηση της ΝΔ θεωρεί πρώτιστο πρόβλημα του πανεπιστημίου τους «αιώνιους φοιτητές» –όπως τους ονομάζουν–, και όχι την… αιώνια ανεργία που ταλανίζει τους αποφοίτους στη χώρα μας. Επίσης, στον νέο νόμο-πλαίσιο προβλέπεται νέο καθεστώς για την αξιολόγηση των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων και σύνδεσή του με την κρατική χρηματοδότηση, ίδρυση Ν.Π.Ι.Δ. για τη διαχείριση των πόρων τους και αξιοποίησης της περιουσίας τους, ίδρυση ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων με δίδακτρα, μέτρα που ανοίγουν τον επικίνδυνο δρόμο της ιδιωτικοποίησης των πανεπιστημίων, της λειτουργίας τους με όρους αγοράς και της επιβολής διδάκτρων. Όπως επίσης και η θεσμοθέτηση ελάχιστης βάσης εισαγωγής για εισαγωγή στα πανεπιστήμια, που θα οδηγήσει σε μαζικές συγχωνεύσεις και καταργήσεις τμημάτων, ώστε να προωθηθούν χιλιάδες νέοι σε ιδιωτικές σχολές και κολέγια.
Ÿ Την αναστολή των διορισμών για το δημόσιο σχολείο. Ήδη οι 4.500 διορισμοί στην ειδική αγωγή –που είχαν νομοθετηθεί για τη φετινή χρονιά– μετατίθενται κατά πάσα πιθανότητα για την επόμενη χρονιά, με το πρόσχημα διαδικαστικών προβλημάτων, ενώ οι 10.500 διορισμοί στη γενική εκπαίδευση για τα επόμενα δύο χρόνια ουσιαστικά αναβάλλονται, καθότι, όπως δήλωσε η υπουργός, θα προηγηθεί «εξορθολογισμός» των αναγκών της εκπαίδευσης! Εδώ να σημειώσουμε ότι την περσινή χρονιά στο δημόσιο σχολείο εργάστηκαν 33.000 αναπληρωτές, ενώ φέτος τα κενά αγγίζουν τα 40.000, αριθμοί που αποδεικνύουν με τον πιο εξόφθαλμο τρόπο την αναγκαιότητα των μαζικών διορισμών. Μέσω της συνέχισης, για μια ακόμα χρονιά, της αδιοριστίας, αποκαλύπτεται η επιμονή των κυβερνώντων στη διαιώνιση της ελαστικής, χωρίς δικαιώματα εργασίας.
Ÿ Την αξιολόγηση των σχολικών μονάδων και του εκπαιδευτικού προσωπικού. Η αξιολόγηση των σχολικών μονάδων μέσω «ανεξάρτητων» αρχών ή του ίντερνετ (ηλεκτρονική αξιολόγηση) θα αποτελέσει τεράστιο χτύπημα στα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών, καθώς θα οδηγήσει στην κατηγοριοποίηση των σχολείων (σε καλά και κακά) και άρα και του μαθητικού πληθυσμού. Η αξιολόγηση αυτή θα είναι άμεσα συνδεδεμένη με τη σχολική αυτονομία και την ίδρυση σχολείων «αριστείας», που αποτελούν διακαή πόθο της κυβέρνησης. Μια τέτοια προοπτική θα σημάνει ουσιαστικά το τέλος της ενιαίας δημόσιας παιδείας, με άμεσα θύματα κυρίως τους μαθητές των εργατικών και λαϊκών στρωμάτων, οι οποίοι θα μετατραπούν σε μαθητές δεύτερης κατηγορίας και θα φοιτούν σε αντίστοιχα σχολεία (αγγλικό μοντέλο). Για να επιτευχθούν αυτά τα αντιδραστικά σχέδια χρειάζεται και η χειραγώγηση-υποταγή των εκπαιδευτικών, και γι’ αυτό προετοιμάζεται η αξιολόγησή τους, η οποία φυσικά θα συνδεθεί με τη μισθολογική καθήλωση και την απόλυση.
Μπροστά λοιπόν σε αυτούς τους νεοφιλελεύθερους αντι-εκπαιδευτικούς σχεδιασμούς της κυβέρνησης, πρέπει να σημάνει συναγερμός! Τα σχέδια αυτά είχαν προσπαθήσει και στο πρόσφατο παρελθόν να τα επιβάλουν αντίστοιχες κυβερνήσεις της ΝΔ, οι οποίες έφαγαν τα μούτρα τους μπροστά στη δυναμική αντίδραση του εκπαιδευτικού κινήματος. Το ίδιο πρέπει να γίνει και τώρα. Η κυβέρνηση θα βρει στο εκπαιδευτικό κίνημα τον δάσκαλό της!

Μ. Σάκος