Τετάρτη 1 Μαρτίου 2023

Αυτοκίνητο και «πράσινη» μετάβαση

 

Η αντικατάσταση των συμβατικών αυτοκινήτων από ηλεκτρικά είναι μια αποφασισμένη πολιτική του κεφαλαίου σε παγκόσμια κλίμακα, στο πλαίσιο της λεγόμενης «πράσινης μετάβασης». Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει ήδη αποφασίσει απαγόρευση πώλησης νέων αυτοκινήτων με βενζινοκινητήρα από το 2035. Στην πράξη, ωστόσο, η επικράτηση του ηλεκτρικού αυτοκινήτου δεν θα είναι τόσο εύκολη. Και ο κύριος λόγος είναι οικονομικός, δηλαδή, ταξικός. Παρά τη σχετική επιδότηση, το ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι απρόσιτο για την εργατική τάξη και τους μικρομεσαίους. Και αυτό διαπιστώνεται ακόμα και σε πλούσιες χώρες της Ε.Ε., όπως η Ολλανδία.

Από την άλλη, το ηλεκτρικό δεν είναι τόσο… οικολογικό όσο διαφημίζεται. Τα σπάνια μέταλλα για τις μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχουν μεγάλο περιβαλλοντικό «αποτύπωμα». Επίσης, για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα χρειαστούν τεράστια δίκτυα σταθμών φόρτισης. Σκεφθείτε το μπετόν, τα καλώδια κ.λπ. Άρα και από εκεί προκύπτει μεγάλη επιβάρυνση του περιβάλλοντος.

Πολλοί επιστήμονες λένε τώρα ότι πρέπει να διατηρηθούν και οι βενζινοκινητήρες, αλλά με καθαρότερα ή συνθετικά καύσιμα. Βέβαια, μια ακόμα καλύτερη λύση είναι αυτά τα πράγματα, αντί να αποφασίζονται από τα πάνω ανάλογα με τα συμφέροντα των πολυεθνικών, να γίνονται αντικείμενο πλατιάς συζήτησης μέσα στον λαό, με πρωτοβουλία της πολιτείας. Έτσι αναδεικνύεται και o καλύτερος συνδυασμός λύσεων.

 

Π.Δ.