Πέμπτη 23 Μαρτίου 2023

Μεταπτυχιακά κατά παραγγελία των εταιρειών

 

Οι ολιγάρχες που λυμαίνονται τη χώρα στους τομείς των
κατασκευών και της ενέργειας τώρα βάζουν πόδι και 
στα πανεπιστήμια
Αξιοποιώντας τον νόμο 4957/2022 που έφτιαξε για αυτούς η υπουργός τους της «Παιδείας» Νίκη Κεραμέως οι καπιταλιστές της ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ (Περιστέρης) εισβάλλουν στην ανώτατη παιδεία. Σε «σύμπραξη» με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (ΕΜΠ) φτιάχνουν μεταπτυχιακό πρόγραμμα για να εκπαιδεύσουν δικά τους στελέχη μηχανικούς, χρησιμοποιώντας φυσικά τη δομή του ΕΜΠ. Η εκδήλωση για το γεγονός δεν έγινε στο Πολυτεχνείο, από τον φόβο των αντιδράσεων των φοιτητών, αλλά σε χώρο άσχετο, στο Ίδρυμα Ιατροβιολογικών Ερευνών της Ακαδημίας Αθηνών. Εκεί οι ίδιοι είπαν ότι το γεγονός «έχει υψηλό πολιτικό συμβολισμό» – γιατί ανοίγει τον δρόμο για γενικευμένη εισβολή του κεφαλαίου στη δημόσια ανώτατη παιδεία.

Τα μεταπτυχιακά προγράμματα είναι ευάλωτα σε αυτή την εισβολή γιατί οι σπουδαστές τους πληρώνουν ήδη δίδακτρα, και μάλιστα ακριβά, για να τα τελειώσουν, έχουν ήδη δηλαδή ιδιωτικό χαρακτήρα. Είναι λογικό από μια τέτοια «δίοδο» να ξεκινάει το κεφάλαιο την ανοιχτή επέμβασή του στα πανεπιστήμια.

Οι συνέπειες όμως μιας τέτοιας εξέλιξης θα είναι εις βάρος όλης της εργαζόμενης κοινωνίας. Το επιστημονικό δυναμικό θα τεθεί υπό τον άμεσο έλεγχο των καπιταλιστικών επιχειρήσεων, τόσο όσον αφορά την εργασία του όσο και ως προς την ίδια την πολιτική και κοινωνική του υπόσταση. Τα ερευνητικά προγράμματα θα κατευθύνονται αποκλειστικά σε ό,τι συμφέρει τις εταιρείες και θα είναι άσχετα με τις κοινωνικές ανάγκες. Και με δεδομένη την παρασιτική πολιτική της αστικής τάξης, δεν θα έχουν καμία σχέση με την παραγωγική οικονομία.

 Η αντίσταση σε μια τέτοια εξέλιξη πρέπει να ξεκινήσει από την αντίθεση στη λογική της «διά βίου εκπαίδευσης», που προωθεί εδώ και 30 χρόνια το αστικό σύστημα. Το διαρκές κυνήγι δηλαδή πτυχίων και σεμιναρίων που στόχο έχει την υποβάθμιση του βασικού πανεπιστημιακού πτυχίου. Η υποβάθμιση αυτή φέρνει αντικειμενικά τον κατακερματισμό και την ατομικοποίηση στις μετέπειτα εργασιακές σχέσεις, γι’ αυτό προωθείται τόσο λυσσαλέα. Η επιμόρφωση και εξειδίκευση πρέπει να είναι δημόσιου χαρακτήρα και να ανταποκρίνεται στις ανάγκες και τα συμφέροντα των εργαζομένων.

Από εκεί και πέρα απέναντι στην εισβολή του κεφαλαίου στις σχολές χρειάζεται η άμεση οργανωμένη επέμβαση όχι μόνο του φοιτητικού αλλά του ευρύτερου εκπαιδευτικού και εργατικού κινήματος. Η υπεράσπιση του δημόσιου χαρακτήρα της ανώτατης παιδείας είναι υπόθεση όλου του εργαζόμενου λαού.

 

Σ. Κρόκος