Τετάρτη 25 Ιουνίου 2025

Νέες υποσχέσεις από τον Μητσοτάκη για τα τρένα

Και μετά το έγκλημα στα Τέμπη ο Μητσοτάκης συνεχίζει
προκλητικά να μοιράζει υποσχέσεις για 
«ασφαλή τρένα»!
Τον Μάιο πραγματοποιήθηκε στη Ρώμη η συνάντηση του Μητσοτάκη με την πρωθυπουργό της Ιταλίας Τζόρτζια Μελόνι, στο πλαίσιο του Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας των δύο χωρών, όπου οριστικοποιήθηκαν συμφωνίες για ενέργεια και σιδηροδρομικές μεταφορές.

Πιο συγκεκριμένα, υπογράφηκε μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ του ελληνικού Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και του ιταλικού κρατικού ομίλου Ferrovie dello Stato, στον οποίο ανήκει η Hellenic Train, για την αναβάθμιση των επιβατικών σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ελλάδα. 

Ο ιταλικός όμιλος δεσμεύτηκε να προβεί σε επενδύσεις ύψους 360 εκατ. ευρώ για την αγορά συνολικά 23 τρένων αλλά και τη διαμόρφωση σύγχρονων αμαξοστασίων ώστε να εξασφαλιστεί η μακροχρόνια συντήρηση των αμαξοστοιχιών.

Ωστόσο, ανάλογες συμφωνίες είχαν γίνει και το 2019, που αφορούσαν την ανάθεση των σιδηροδρομικών μεταφορών στους Ιταλούς, με δέσμευση για επενδύσεις 2,5 δισ. ευρώ στην Ελλάδα μέσα στα επόμενα 9 χρόνια για ουσιαστική αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Παράλληλα, το ελληνικό δημόσιο δεσμευόταν: 1) να ολοκληρώσει τη σηματοδότηση στον άξονα Πειραιάς–Αθήνα–Θεσσαλονίκη–Ειδομένη (η περιβόητη Σύμβαση 717 της ΕΡΓΟΣΕ) μέχρι το τέλος του 2021, και 2) να θέσει σε λειτουργία το Ευρωπαϊκό Σύστημα Ελέγχου Αμαξοστοιχιών (ETCS), ένα σύστημα προστασίας αμαξοστοιχίας (Σύμβαση 10005 της ΕΡΓΟΣΕ) μέχρι το τέλος του ίδιου χρόνου. Επίσης, για τις ιταλικές επενδύσεις στην Ελλάδα προσφερόταν ως «αντάλλαγμα» μια επιδότηση 750 εκατ. ευρώ (50 εκατ. ανά έτος επί 15 έτη).

Ωστόσο, τίποτα δεν υλοποιήθηκε από όσα προβλέπονταν στις συμφωνίες του 2019. Ούτε έργα σηματοδότησης ούτε η λειτουργία του ETCS ολοκληρώθηκαν μέχρι το τέλος του 2021 από το ελληνικό δημόσιο, αλλά ούτε και επενδύσεις ξεκίνησαν από την ιταλική εταιρεία. Παρ’ όλα αυτά, το ελληνικό δημόσιο καταβάλλει κανονικά την επιδότηση των 50 εκατ. ετησίως για τις «άγονες γραμμές»! Η μη εκπλήρωση των υποχρεώσεων και από τις δύο πλευρές γνωρίζουμε πού οδήγησε: στο έγκλημα των Τεμπών! Την ώρα λοιπόν που η Ευρώπη –αλλά και η Τουρκία, με τη συνδρομή της Ιταλίας– προχωράει στην υλοποίηση σχεδίων για γραμμές πολλών εκατοντάδων χιλιομέτρων με τρένα υψηλής ταχύτητας, ο Μητσοτάκης –που συνεχίζει να συγκαλύπτει το έγκλημα των Τεμπών– μας τάζει τώρα ότι μέχρι το 2027 θα έχουμε «ασφαλή» τη μία και μοναδική κεντρική σιδηροδρομική γραμμή της χώρας, το Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Για τέτοιο θράσος μιλάμε!

 

Γιάννης Τριανταφύλλου