Με αυτόν τον τρόπο διαφημίζει τη
«φιλεκπαιδευτική» δράση
της η Coca Cola-3Ε στη Θεσσαλονίκη, όπου έκλεισε
το εργοστάσιό της και
απέλυσε τους εργάτες
|
Πολύς ντόρος έγινε τελευταία από
τα ΜΜΕ, αλλά και από τον αρχηγό της ΝΔ, ενάντια στην απόφαση της ΕΛΜΕ Μαγνησίας
να αρνηθεί χορηγία του Ιδρύματος Μποδοσάκη σε σχολεία της περιοχής. Όλοι αυτοί
που κατηγόρησαν τους εκπαιδευτικούς παρέπεμψαν στις δωρεές των «εθνικών
ευεργετών» άλλων εποχών. Αυτό όμως είναι παραπλανητικό, γιατί το πλαίσιο των «δωρεών» σήμερα έχει αλλάξει
τελείως.
Κατ’ αρχάς, μιλάμε για καπιταλιστικές
επιχειρήσεις, όπου οι δωρεές ή χορηγίες τους εντάσσονται στα business plan τους,
συνδέονται δηλαδή με τον επιχειρηματικό σκοπό. Στο σημερινό μάλιστα δημόσιο
σχολείο, που ρημάζει εξαιτίας των μνημονιακών πολιτικών και της συνειδητής υποχρηματοδότησης,
διάφορα καπιταλιστικά ιδρύματα, επιχειρήσεις
κ.λπ., φορώντας τη μάσκα του φιλάνθρωπου, βρίσκουν μ’ αυτόν τον τρόπο την
ευκαιρία να μπουν στα σχολεία. Στόχος
τους είναι να διατηρήσουν οικονομικές σχέσεις με τα συγκεκριμένα σχολεία
(μέσω σεμιναρίων, εκδηλώσεων κ.λπ.), να
διαφημιστούν, να μετατρέψουν μαθητές-εκπαιδευτικούς-γονείς σε πελάτες τους,
ακόμα και να «ξεπλύνουν» το όνομά τους.
Υπάρχουν πολλά πρόσφατα παραδείγματα
για το πού πραγματικά αποσκοπούν οι χορηγίες. Στην περιοχή της Θεσπρωτίας, όπου οι κάτοικοι
διαμαρτύρονται για τις εξορύξεις
πετρελαίου και την επαπειλούμενη καταστροφή του περιβάλλοντος, εταιρεία που
έχει αναλάβει έρευνες για την εξόρυξη υδρογονανθράκων, σε συνεργασία μάλιστα με
δημοτικές αρχές της περιοχής, προχώρησε στη διανομή σχολικών ειδών σε μαθητές! Επίσης,
στη Θεσσαλονίκη η Coca Cola-3E αναλαμβάνει εδώ και χρόνια ανακαινίσεις σχολείων. Πρόκειται
για καραμπινάτη διαφήμιση της εταιρείας, με τη συνδρομή μάλιστα του δήμου, όταν
την ίδια περίοδο οι εργαζόμενοί της στην περιοχή αγωνίζονται να διαφυλάξουν τις
θέσεις εργασίας τους, κηρύσσοντας μποϊκοτάζ στα προϊόντα της, καθώς το
εργοστάσιο μεταφέρθηκε στη Βουλγαρία. Αλήθεια, οι κινήσεις αυτές των εταιρειών δε γίνονται για να ρίξουν στάχτη στα
μάτια του κόσμου και να κάμψουν τις όποιες αντιδράσεις;
Τέλος, οι χορηγίες στα σχολεία ανοίγουν επικίνδυνους δρόμους για τη
δημόσια εκπαίδευση, καθώς οδηγούν στην απεμπλοκή του κράτους από τις
υποχρεώσεις του, στην ιδιωτική χρηματοδότηση, στην αναζήτηση ιδιωτικών πόρων
από τα ίδια τα σχολεία, στη δημιουργία «αυτόνομων» σχολείων, την κατηγοριοποίησή
τους κ.λπ. Άρα οι εκπαιδευτικοί και τα σωματεία τους κάνουν πάρα πολύ καλά που
αρνούνται τις χορηγίες, καταγγέλλουν αυτές τις πρακτικές και προτάσσουν την
υπεράσπιση του δημόσιου χαρακτήρα της εκπαίδευσης.
Μ. Σάκος