Δευτέρα 25 Μαΐου 2020

Η ΕΠΙΘΕΣΗ ΣΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΔΕΝ ΘΑ ΠΕΡΑΣΕΙ!


Η κυβέρνηση προκαλεί εκπαιδευτικούς, φοιτητές και μαθητές με ένα υπερσυντηρητικό και νεοφιλελεύθερο σχέδιο για την παιδεία

Παρά τις συνθήκες της επιδημίας, οι εκπαιδευτικοί κινητοποιήθηκαν αμέσως 
με κατά τόπους συγκεντρώσεις ενάντια στο αντι-εκπαιδευτικό νομοσχέδιο 
της Κεραμέως. Η συνέχεια πρέπει να είναι ολομέτωπος αποφασιστικός
 αγώνας για την απόσυρσή του. 

Μέσα στην πανδημία, με τα σχολεία και τα πανεπιστήμια κλειστά, με απαγόρευση της ελεύθερης μετακίνησης, με εκπαιδευτικούς-μαθητές-φοιτητές να μην έχουν τη δυνατότητα να πραγματοποιήσουν γενικές συνελεύσεις, επέλεξε η κυβέρνηση να καταθέσει το κατάπτυστο αντι-εκπαιδευτικό πολυνομοσχέδιο σε διαβούλευση, με σκοπό να το ψηφίσει άμεσα. Πρόκειται για μια κίνηση άκρως αντιδημοκρατική, πολιτικά ανήθικη, πράγμα που αποδεικνύει το γενικότερο ποιόν της σημερινής κυβέρνησης.

Το νομοσχέδιο αυτό είναι ένα αναχρονιστικό νεοφιλελεύθερο έκτρωμα, που θίγει το περιεχόμενο και τη δομή της δημόσιας εκπαίδευσης και χτυπά τα μορφωτικά δικαιώματα μαθητών και φοιτητών και τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών. Μεταξύ άλλων, προβλέπει:
Αύξηση του ορίου μαθητών ανά τμήμα, οδηγώντας έτσι σε συγχωνεύσεις-καταργήσεις τμημάτων, μετακινήσεις μαθητών, λιγότερες προσλήψεις εκπαιδευτικών και χειροτέρευση της μαθησιακής διαδικασίας. 
● Μετατροπή γυμνασίων και λυκείων σε εξεταστικά κέντρα, με αύξηση των εξεταζόμενων μαθημάτων για τις προαγωγικές-απολυτήριες εξετάσεις, καθώς και επαναφορά της τράπεζας θεμάτων, δηλαδή, διεξαγωγή μίνι πανελλαδικών σε όλες τις τάξεις του λυκείου. Παράλληλα, προωθείται «κόντρα» μάθημα στην γ΄ λυκείου (δηλαδή στη θεωρητική κατεύθυνση μάθημα της θετικής κ.λπ.), επαναφορά της βάσης του 10, ηλικιακό όριο εγγραφής τα 17 έτη στα ΕΠΑΛ κ.λπ. Όλα αυτά συνεπάγονται πέταγμα των πιο αδύναμων μαθητών έξω από το σχολείο, αύξηση της πελατείας των φροντιστηρίων, όξυνση των ταξικών φραγμών.
● Αναδιαμόρφωση του ρόλου του νηπιαγωγείου σε αντι-παιδαγωγική κατεύθυνση, με την εισαγωγή διδακτικών αντικειμένων, όπως Αγγλικά!
Εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση σχολικών μονάδων με ποσοτικούς δείκτες, εκπαιδευτικά «αποτελέσματα», δημοσίευση εκθέσεων αξιολόγησης, καθώς και ατομική τιμωρητική αξιολόγηση εκπαιδευτικών, μέτρα που οδηγούν στην κατηγοριοποίηση σχολείων, μαθητών, εκπαιδευτικών και στην ενοχοποίησή τους για τα προβλήματα της εκπαίδευσης.
● Νέο αντιδραστικό πλαίσιο λειτουργίας και επέκταση των πρότυπων-πειραματικών σχολείων και μάλιστα με την πιο σκληρή αξιολόγηση εκπαιδευτικών. Πρόκειται για μια αντιδραστική τομή, η οποία αποσκοπεί στην ακραία κατηγοριοποίηση των  σχολικών μονάδων («καλά» και «κακά» σχολεία) και στη νομιμοποίηση και όξυνση των κοινωνικών ανισοτήτων.
● Επαναφορά τιμωρητικών ποινών για τους αναπληρωτές, επαναφορά της διαγωγής στα απολυτήρια μαθητών γυμνασίου-λυκείου και των πολυήμερων αποβολών, στο πλαίσιο της πειθάρχησης!
● Ίδρυση ξενόγλωσσων τμημάτων στα ΑΕΙ, με την επιβολή διδάκτρων –ανοίγοντας τον δρόμο για ιδιωτικοποίηση των πανεπιστημίων–, καθώς και αυστηροποίηση του καθεστώτος μετεγγραφών των φοιτητών.
Πρόκειται, δηλαδή, για σαρωτικές αλλαγές που γυρνάνε τη δημόσια εκπαίδευση δεκαετίες πίσω. Μέσα από αυτές προσπαθούν να πείσουν ότι ένα σκληρό, ελιτίστικο, ανταγωνιστικό σχολείο είναι αυτό που δίνει δυνατότητες εύρεσης μιας καλής δουλειάς. Προσπαθούν να ενοχοποιήσουν μαθητές και εκπαιδευτικούς ότι φταίνε αυτοί ακόμα και για το τριτοκοσμικό επίπεδο της αγοράς εργασίας, χτυπάνε την ενιαία, καθολική, δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση, για να σπάσουν τα συλλογικά δικαιώματα που απορρέουν από αυτή. Και φυσικά στόχος τους είναι και να επιβάλουν τα νεοφιλελεύθερα ιδεολογήματά τους στη νέα γενιά και την κοινωνία γενικότερα. Πρόκειται, ταυτόχρονα, για μια άκρως συντηρητική στροφή στην παιδαγωγική επιστήμη, καθώς ως κίνητρα μάθησης θεωρούνται πλέον οι εξετάσεις, η διαγωγή, η σκληρή αξιολόγηση, η απόρριψη, οι αποβολές (ευτυχώς που δεν επαναφέρουν και το ξύλο!). Την ίδια στιγμή, ακόμα και η Σιγκαπούρη, μια χώρα-πρότυπο του νεοφιλελευθερισμού, καταργεί τις εξετάσεις, γιατί αντιλήφθηκε ότι ο ανταγωνισμός δεν βοηθάει στη μάθηση.
Απέναντι λοιπόν σε αυτό το νομοσχέδιο-λαιμητόμο, μαθητές, φοιτητές, εκπαιδευτικοί αλλά και εργαζόμενοι γονείς, παρά τις τωρινές δύσκολες συνθήκες  της πανδημίας, δεν έχουμε άλλη επιλογή από τη μαχητική αντίδρασή μας! Ήδη έχουν γίνει οι πρώτες κινητοποιήσεις εκπαιδευτικών. Απαιτείται εδώ και τώρα ενωτικός δυναμικός αγώνας για την απόσυρση του κατάπτυστου αντι-εκπαιδευτικού νομοσχεδίου!

Μ. Σάκος