Οι ναυτεργάτες με την τελευταία τους απεργία κέρδισαν λίγα σε χρήμα, αλλά πολλά σε ενθάρρυνση για νέους αγώνες, που δεν θ’ αργήσουν |
Με
απεργία δύο ημερών, 3-4 Σεπτεμβρίου, οι
ναυτεργάτες της ακτοπλοΐας απέσπασαν
αυξήσεις 2% στους μισθούς τους. Δεν είναι
κάτι σπουδαίο, είναι όμως η πρώτη αύξηση
που πετυχαίνουν Έλληνες εργαζόμενοι
στα χρόνια του μνημονίου μετά από
απεργία.
Η
πάλη των λιμενεργατών σίγουρα θα
συνεχιστεί. Γιατί δεν αφορά μόνο τα
άμεσα ζητήματα, μισθούς και εργασιακά
(στους
μήνες τουριστικής αιχμής οι ναυτεργάτες
των επιβατηγών πλοίων δουλεύουν έως
και 18 ώρες την ημέρα), αλλά
και το κορυφαίο ζήτημα της συνέχισης
της ύπαρξής τους. Η ακτοπλοΐα είναι ο
μοναδικός τομέας όπου υπάρχει μαζική
βάση ελληνικής ναυτεργασίας (12
με 13 χιλιάδες περίπου). Οι εφοπλιστές
της ακτοπλοΐας έχουν στα σχέδιά τους
αυτό που έχουν ήδη κάνει οι ομόλογοί
τους των ποντοπόρων πλοίων. Που
έχουν αντικαταστήσει τη συντριπτική
πλειοψηφία των Ελλήνων ναυτικών με
αλλοδαπούς.
Η υποχρεωτική παρουσία Ελλήνων ναυτικών
στα ποντοπόρα πλοία βάσει νόμου
περιορίζεται
στα έξι άτομα. Μόνο
αξιωματικοί δηλαδή, ενώ τα κατώτερα
πληρώματα έχουν εξαφανιστεί. Τα σχετικά
προμηνύματα για την ακτοπλοΐα έχουν
ήδη υπάρξει. Έχει αρθεί το καμποτάζ, που
αποτελούσε ασπίδα προστασίας για το
εγχώριο ναυτεργατικό δυναμικό. Πρόσφατα
αποσύρθηκε τροπολογία που προέβλεπε
τη δυνατότητα εκτέλεσης εσωτερικών
πλόων (τα εμπορικά δρομολόγια των
εγχώριων λιμανιών δηλαδή) από φορτηγά
πλοία με διεθνή πιστοποιητικά. Έτσι θα
άνοιγε ο δρόμος για την αντικατάσταση
των Ελλήνων ναυτικών που δουλεύουν σε
αυτά τα πλοία. Το σίγουρο είναι ότι η
Ένωση Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών
Αποστάσεων, που δυσαρεστήθηκε με την
απόσυρση, θα επανέλθει.
Γι’
αυτό, η
πάλη των ναυτεργατών όχι μόνο θα
συνεχιστεί αλλά θα πάρει και αποφασιστικές
μορφές. Η μορφή του αγώνα στην ακτοπλοΐα
δίνει τη δυνατότητα ώστε αυτός να
στηριχτεί στη βάση των ναυτεργατών και
να ελέγχεται άμεσα απ’ τους ίδιους. Με
τις συνελεύσεις μέσα στα βαπόρια, που
μπορούν να αποτελέσουν αποφασιστικό
όργανο σε περίπτωση μεγάλης κινητοποίησης.
Οι ναυτεργάτες πρέπει να αξιοποιήσουν
αυτή τη δυνατότητα, ώστε κανείς να μην
παίξει με τη ζωή τους και τη δουλειά
τους. Όπως και να έχει, με την πρώτη
αύξηση, έστω μικρή, που πέτυχαν στα
χρόνια των μνημονίων, δίνουν το παράδειγμα
σε όλη την ελληνική εργατική τάξη για
να ακολουθήσει.
Σ.
Κρόκος