Παρασκευή 9 Αυγούστου 2024

Στο στόχαστρο και οι εναπομείναντες δημόσιοι οργανισμοί

 

Ο στόχος είναι αστικές συγκοινωνίες, ΕΛΤΑ κ.λπ. 
να χάσουν σταδιακά τον δημόσιο χαρακτήρα τους,
στα πρότυπα της ΔΕΗ
Η κυβέρνηση προωθεί την έμμεση ιδιωτικοποίηση επτά σημαντικών οργανισμών και επιχειρήσεων: Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛ.ΤΑ.), αστικές συγκοινωνίες (ΟΑΣΑ), ΓΑΙΑ ΟΣΕ, Ελληνικές Αλυκές, Κεντρικές Αγορές Αθήνας και Θεσσαλονίκης, Διώρυγα Κορίνθου.

Η πορεία προς την ιδιωτικοποίηση σχεδιάζεται αρχικά μέσω του Υπερταμείου (ΤΑΙΠΕΔ) και του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ).

Αυτό γίνεται για να υπάρχει στην όλη «επιχείρηση» ο πλήρης έλεγχός της από το χρηματιστικό κεφάλαιο. Το μοντέλο ιδιωτικοποίησης σχεδιάζεται να είναι ίδιο σχεδόν με αυτό της ΔΕΗ: προσλήψεις στελεχών απ’ τον ιδιωτικό τομέα με αμοιβές εκτός μισθολογίου, «ευελιξία» στο καθεστώς των προμηθειών κ.λπ. Το μόνο που δεν προβλέπεται είναι η ένταξη των οργανισμών στο χρηματιστήριο, για τον απλό λόγο ότι δεν μπορούν να έχουν υπερκέρδη όπως η ΔΕΗ.

Οι οργανισμοί που βρίσκονται στο στόχαστρο πιο πολύ, μια και έχουν άμεση σχέση με την καθημερινότητα των πολιτών, είναι τα ΕΛ.ΤΑ. και οι αστικές συγκοινωνίες. Η δικαιολογία που χρησιμοποιεί η κυβέρνηση είναι φυσικά ότι οι οργανισμοί είναι ζημιογόνοι. Η αύξηση των εσόδων τους όμως την περσινή χρονιά (+11 εκατομμύρια ευρώ τα ΕΛ.ΤΑ., +4,2 εκατομμύρια ευρώ ο ΟΑΣΑ) δείχνει ότι οι πολίτες εξακολουθούν να εμπιστεύονται τα κρατικά ταχυδρομεία και τις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες. Το «παθητικό» τους οφείλεται ξεκάθαρα στο σαμποτάρισμά τους απ’ την ίδια την κυβέρνηση και τον κρατικό μηχανισμό, για να επιβληθεί το νεοφιλελεύθερο «δόγμα» και να ανοίξει ο δρόμος για την τελική ιδιωτικοποίησή τους.

Σημαντικές όμως είναι και οι άλλες επιχειρήσεις. Η ΓΑΙΑ ΟΣΕ κατέχει την ακίνητη περιουσία του ΟΣΕ, 100.000 στρέμματα γης και 4.500 κτίρια, καθώς και τροχαίο υλικό 3.752 οχημάτων. Οι Ελληνικές Αλυκές παράγουν 240.000 τόνους αλάτι ετησίως. Η Διώρυγα Κορίνθου, κλειστή εδώ και δύο χρόνια, είναι ιστορικό έργο οικονομικής προόδου για τη χώρα.

Η ιδιωτικοποίηση ειδικά των ταχυδρομείων και των αστικών συγκοινωνιών θα σημάνει περαιτέρω χειροτέρευση της ζωής των εργαζομένων, νέα κέρδη για ισχυρά μονοπώλια και επιπλέον «χαράτσωμα» για τον λαό. Το νεοφιλελεύθερο μοντέλο εδώ και 35 περίπου χρόνια ρημάζει την κοινωνία. Εργαζόμενοι των οργανισμών και λαός πρέπει να δώσουμε μαζική απάντηση στο νέο χτύπημα της κυβερνητικής συμμορίας. Καμία ιδιωτικοποίηση, δημόσιος-εργατικός έλεγχος σε όλους τους οργανισμούς. Είναι ο μόνος δρόμος για το σταμάτημα των νεοφιλελεύθερων ολετήρων.

 

Σ. Κρόκος