Πέμπτη 25 Ιουνίου 2020

Κρατικό χρήμα στην ιδιωτική Aegean


Μια νέα, δημόσια Ολυμπιακή, με σωστή διαχείριση, μπορεί 
να προσφέρει πολύ περισσότερα στη χώρα και να μας 
στοιχίζει και λιγότερο από την ιδιωτική Aegean
Σε «κενό αέρος» έχουν πέσει όλες οι μεγάλες αεροπορικές εταιρείες, τουλάχιστον της Ευρώπης και των ΗΠΑ, εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού. Στην ίδια ακριβώς κατάσταση βρίσκεται και η ελληνική Aegean, η οποία ζητάει ούτε λίγο ούτε πολύ φρέσκο κρατικό χρήμα, ύψους αρκετών δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, χωρίς ανταλλάγματα! Κι αυτό ενώ είχε συνεχώς κέρδη και έχει ταμειακά διαθέσιμα 517 εκατ. ευρώ.

Η Γερμανία θα ενισχύσει με 9 δισ. ευρώ τη Lufthansa αλλά το γερμανικό δημόσιο θα γίνει ο μεγαλύτερος μέτοχός της, με 25% του μετοχικού κεφαλαίου. Το γαλλικό και το ολλανδικό κράτος επίσης θα ενισχύσουν την Air France-KLM, όπου κατείχαν ήδη σημαντικά μερίδια, ενώ σε πλήρη κρατικό έλεγχο επανήλθε η ιταλική Alitalia. Ωστόσο, ο πρόεδρος της Aegean, Ευτ. Βασιλάκης, ξεκαθάρισε ότι η ενίσχυση που θα λάβει η εταιρεία από το κράτος δεν θα μεταφραστεί σε συμμετοχή του κράτους στο μετοχικό κεφάλαιο της Aegean!
Θυμίζουμε ότι πριν από 11 χρόνια ιδιωτικοποιήθηκε η Ολυμπιακή (πουλήθηκε για ένα κομμάτι ψωμί στον Βγενόπουλο) και πριν από 7 χρόνια ο Βγενόπουλος πούλησε την Ολυμπιακή στην Aegean. Η τελευταία εγκατέλειψε τα διηπειρωτικά δρομολόγια και έγινε ουσιαστικά ένας τοπικός «παίκτης». Το ξεπούλημα της Ολυμπιακής άφησε «χώρο» στην Τουρκία, η οποία, με το αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης και την Turkish Airlines, αναβαθμίστηκε, και όχι μόνο όσον αφορά τις αεροπορικές συγκοινωνίες αλλά και στον τουρισμό και ευρύτερα.
Μετά την επιδημία, λοιπόν, δημιουργείται δυναμική κρατικοποιήσεων ή τουλάχιστον αυξημένου εθνικού ελέγχου στις αερομεταφορές. Η χώρα μας χρειάζεται τώρα έναν δημόσιο εθνικό αερομεταφορέα, χρειάζεται την Ολυμπιακή! Εξάλλου, και η Aegean επιδοτούμενη είναι, με τις «άγονες γραμμές» που επιδοτούνται, από 12 που ήταν επί της κρατικής Ολυμπιακής, να έχουν φτάσει τις 38, και από 22 εκατ. ευρώ που στοίχιζαν επί Ολυμπιακής να στοιχίζουν τώρα 180 εκατ., και μάλιστα χωρίς να γίνονται αεροδιακομιδές ασθενών και χωρίς δωρεάν κρατικές αποστολές!
Βέβαια, δεν περιμένουμε κρατικοποιήσεις από τη νεοφιλελεύθερη κυβέρνηση της ΝΔ, αφού ήταν αυτή που το 2009 ξεπούλησε την Ολυμπιακή, τάζοντας τότε ότι με τα χρήματα που θα εξοικονομούσε το δημόσιο από το κλείσιμο της Ολυμπιακής θα έφτιαχνε 30 νοσοκομεία και 200 σχολεία, ενώ κάθε μέλος κάθε ελληνικής οικογένειας θα επωφελούνταν έμμεσα κατά 600 ευρώ! Την ανάγκη να ξαναποκτήσει η χώρα δημόσιο εθνικό αερομεταφορέα θα πρέπει να τη συνειδητοποιήσει και να την επιβάλει ο ίδιος ο ελληνικός λαός.

Γιάννης Τριανταφύλλου