Το κουφάρι του Sea Diamond συνεχίζει να ρυπαίνει τον βυθό
της Σαντορίνης, με την άδεια του επίσημου
ελληνικού κράτους!
|
Από την εφημερίδα μας ουκ ολίγες φορές έχουμε ασχοληθεί
με τον εφοπλισμό, αυτή την καιροσκοπική μερίδα του ελληνικού κεφαλαίου, και για
τα προκλητικά προνόμια και προστασία που απολαμβάνει στη χώρα μας, όμως κάθε
φορά ανακαλύπτουμε και κάτι καινούργιο!
Αφορμή αυτή τη φόρα στάθηκε το ναυάγιο του
κρουαζιερόπλοιου Sea Diamond στη Σαντορίνη, το 2007, της εταιρείας Louis
Hellenic Cruises, το οποίο μετέφερε 1.163 επιβάτες και 391 μέλη
πληρώματος.
Η πλοιοκτήτρια εταιρεία, αν και εισέπραξε από την ασφάλεια το
ποσό των 55 εκατομμυρίων δολαρίων για ολική απώλεια του πλοίου, ανακοίνωσε τον
Νοέμβριο του 2007 ότι το εν λόγω ποσό δόθηκε για την αποπληρωμή δανείων που
σχετίζονταν με την αγορά και ανακαίνιση του κρουαζιερόπλοιου. Από τότε η περιοχή της βύθισης τελεί υπό συνεχή
καθαρισμό και χρησιμοποιούνται πλωτά φράγματα για τη μη διασπορά της
επιφανειακής ρύπανσης, καθώς συνεχίζουν και αναβλύζουν έλαια, χημικά και
πετρελαιοειδή. Το πλοίο κρέμεται σήμερα γαντζωμένο από την προπέλα σε βράχο, από όπου εκτιμάται πως αναπόφευκτα θα
κυλήσει πολύ βαθύτερα, συντελώντας πιθανώς σε αύξηση της ρύπανσης, αν «τραυματιστεί»
το κουφάρι του.
Τον περασμένο Απρίλιο, λοιπόν, και βάσει της έκθεσης της Ευρωπαϊκής
Επιτροπής για το περιβάλλον, ο ευρωβουλευτής της ΛΑΕ Νίκος Χουντής απηύθυνε
ερώτηση προς την Επιτροπή, ζητώντας διευκρινίσεις για τη μη ανέλκυση του ναυαγίου
του Sea Diamond. Η απάντηση που δόθηκε είναι αποκαλυπτική. Συγκεκριμένα, η
Ευρωπαία επίτροπος για θέματα μεταφορών επεσήμανε χαρακτηριστικά ότι η Ελλάδα δεν έχει υπογράψει τη Σύμβαση του Ναϊρόμπι του 2007 σχετικά με την ανέλκυση ναυαγίων
και είναι στο χέρι των ελληνικών αρχών να κρίνουν αν οι ιδιοκτήτες του ναυαγίου
πρέπει να υποχρεωθούν σε ανέλκυση! Τέλος, σημείωσε ότι ούτε η διεθνής σύμβαση
του 1996 για την αστική ευθύνη και αποζημίωση για ζημία σε σχέση με τη θαλάσσια
μεταφορά επικινδύνων και επιβλαβών ουσιών έχει κυρωθεί από την Ελλάδα!
Φυσικά, οι
«παραλείψεις» αυτές του ελληνικού κράτους εξυπηρετούν απολύτως τα συμφέροντα
των εφοπλιστών. Για άλλη μια φορά, λοιπόν, αποδεικνύεται πόσο τσιφλίκι έχουν
κάνει οι εφοπλιστές τη χώρα, ώστε ακόμα και μια περιβαλλοντική βόμβα για το άκρως
τουριστικό νησί της Σαντορίνης να παραμένει ενεργή, 12 χρόνια μετά το ατύχημα!
Γιάννης
Τριανταφύλλου