Σάββατο, 28 Οκτωβρίου 2017

Το ναυάγιο στον Σαρωνικό και οι αιτίες του

Οι συνέπειες απ’ το ναυάγιο είναι βαριές για το Σαρωνικό.
Αιτία του, φυσικά, η ασυδοσία του κεφαλαίου 
στον συγκεκριμένο τομέα.

Στις 10 Σεπτεμβρίου βυθίστηκε νότια της Σαλαμίνας το δεξαμενόπλοιο «Αγία Ζώνη ΙΙ» με 2,5 τόνους περίπου καύσιμα. Ήταν κατασκευής 1972 και έπλεε με παράταση του πιστοποιητικού αξιοπλοΐας, δηλαδή αυτό είχε ουσιαστικά λήξει. Η πετρελαιοκηλίδα που σχηματίστηκε απ’ τη διαρροή ήταν μήκους 2,5 χιλιομέτρων και ο άνεμος την έφερε στον Πειραιά και τα νότια παράλια της Αθήνας. Η θαλάσσια ζωή πέριξ της Σαλαμίνας έχει υποστεί μεγάλη καταστροφή και φυσικά μολύνθηκε η ήδη επιβαρυμένη θάλασσα του Σαρωνικού.

Το ναυάγιο έφερε στην επικαιρότητα το καθεστώς ασυδοσίας που επικρατεί ανέκαθεν στον χώρο του ανεφοδιασμού πλοίων, χώρο δράσης του εφοπλιστικού και πετρελαϊκού κεφαλαίου. Στο πλοίο βρίσκονταν μόνο 2 απ’ τα 11 μέλη του πληρώματος που ορίζουν οι κανονισμοί. Ο μηχανισμός κρατικής επέμβασης αποδείχτηκε ελλειμματικός. Η αντίδραση καθυστέρησε πάνω από μισή ημέρα, διάστημα μεγάλο για τέτοια περίπτωση. Η στεγανοποίηση του βυθισμένου πλοίου ήταν δύσκολη λόγω της παλαιότητάς του. Η απάντληση των καυσίμων ανατέθηκε στην αρχή στην ιδιοκτήτρια εταιρεία, αλλά το πλοίο που χρησιμοποιήθηκε βρέθηκε και αυτό με ουσιαστικά ληγμένο πιστοποιητικό αξιοπλοΐας και αποσύρθηκε. Ανέλαβε άλλη εταιρεία, που απάντλησε 2,5 τόνους νερό και καύσιμα. Θα πρέπει να γίνει διαχωρισμός για να βρεθεί πόσο μαζούτ χύθηκε τελικά στη θάλασσα.
Η κυβέρνηση βρήκε αφορμή και ενεργοποίησε νόμο του 2003 της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, με τον οποίο ανατίθεται ο έλεγχος των πλοίων σε ιδιωτικούς μηχανισμούς, δηλαδή στα ίδια κεφάλαια που έχουν επιβάλει το καθεστώς ασυδοσίας στον χώρο – τα παμπάλαια πλοία, την απουσία ουσιαστικών έλεγχων, την ανυπαρξία μηχανισμών πρόληψης και επέμβασης σε ατυχήματα, τη μη τήρηση των στοιχειωδών κανόνων ασφάλειας. Οι κεφαλαιοκράτες που υπάρχουν στον χώρο αυτό δεν ανήκουν στο πολύ μεγάλο εφοπλιστικό και πετρελαϊκό κεφάλαιο αλλά δεν υστερούν σε αντεργατικό και αρπακτικό πνεύμα. Κάποιοι τωρινοί μεγάλοι ξεκίνησαν από μικροί και μεσαίοι.
Ο Σαρωνικός είναι ζωτικό τμήμα του περιβάλλοντος της Αττικής, όπου κατοικεί ο μισός σχεδόν πληθυσμός της χώρας. Το συμφέρον του λαού λοιπόν απαιτεί πλήρη διαλεύκανση των αιτιών του ατυχήματος, ανάληψη ευθυνών και εξόδων απ’ τους υπεύθυνους, δημιουργία δημόσιων δομών ελέγχου για την τήρηση των κανόνων στον ανεφοδιασμό πλοίων και ελέγχου της αξιοπλοΐας. Αυτά χρειάζονται πάνω απ’ όλα την οργανωμένη επέμβαση του εργατικού κινήματος.


Σ. Κρόκος