Πέμπτη 24 Οκτωβρίου 2019

Πισώπλατο χτύπημα στο δημόσιο πανεπιστήμιο


Με την αναγνώριση των πτυχίων των ξένων πανεπιστημίων 
και των κολεγίων ως ισότιμων με τα ελληνικά, η κυβέρνηση
 ανοίγει έμμεσα τον δρόμο για ιδιωτικά 
πανεπιστήμια στην Ελλάδα…
Σε μια ξεκάθαρη κίνηση υπέρ του ιδιωτικού κεφαλαίου στον χώρο της εκπαίδευσης προχωρά η κυβέρνηση της ΝΔ, καθώς η υπουργός Παιδείας Ν. Κεραμέως καταθέτει διάταξη για την αναγνώριση των πτυχίων κολεγίων και ξένων πανεπιστημίων ως ισότιμων των ελληνικών.

Σύμφωνα λοιπόν με την προωθούμενη διάταξη, ένα νέο συμβούλιο θα αναγνωρίζει με αυτοματοποιημένες διαδικασίες τα επαγγελματικά προσόντα και την ισοδυναμία των πτυχίων των αποφοίτων των ιδιωτικών ξένων κολεγίων και πανεπιστημίων με τα αντίστοιχα των ελληνικών. Δηλαδή, οι επιχειρήσεις-κολέγια, που οι σπουδαστές τους πληρώνουν δίδακτρα και που φυσικά δεν έχουν το ίδιο πρόγραμμα σπουδών με το αντίστοιχο των δημοσίων πανεπιστημίων, θα θεωρούνται ουσιαστικά ισοδύναμες με τα ελληνικά πανεπιστήμια, καθώς θα δίνουν πτυχία με τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα! Αυτό ισχύει και για τα πτυχία των ελληνικών ιδιωτικών κολεγίων που συνεργάζονται με ξένα πανεπιστήμια. Μάλιστα, για να διασκεδάσουν τις εντυπώσεις, ισχυρίζονται ότι η ισοτιμία τους δεν θα αφορά την «ακαδημαϊκή αναγνώριση».
Η κίνηση αυτή της κυβέρνησης ουσιαστικά σημαίνει το άνοιγμα του δρόμου για τη μετατροπή των ιδιωτικών κολεγίων σε ιδιωτικά «πανεπιστήμια» (διακαής πόθος της ΝΔ), την αντίστοιχη υποβάθμιση των πτυχίων των δημόσιων πανεπιστημίων και της λειτουργίας με όρους αγοράς όλου του χώρου της εκπαίδευσης.
Στην ίδια κατεύθυνση κινείται και η διάταξη της απελευθέρωσης των μεταπτυχιακών προγραμμάτων από τον «ασφυκτικό» –όπως ισχυρίζονται– έλεγχο της πολιτείας. Δηλαδή, ο κάθε τυχάρπαστος έμπορος εκπαίδευσης θα μπορεί να πουλάει μεταπτυχιακά! 
Αυτή άλλωστε είναι η πολιτική της ΝΔ στην εκπαίδευση: ιδιωτικοποίηση, αξιολόγηση-χειραγώγηση, «αριστεία» (δεν είναι τυχαίο ότι στις νέες διατάξεις προβλέπεται η ενίσχυση και «ελευθερία» των πρότυπων σχολείων, καθώς και η επαναφορά της σύνδεσης της «αριστείας» με τη σημαία στο δημοτικό σχολείο). Όλα αυτά συνδέονται μεταξύ τους ώστε να μετατρέψουν τον χώρο της εκπαίδευσης σε πεδίο κερδοφορίας του κεφαλαίου, εις βάρος φυσικά των μορφωτικών δικαιωμάτων και αναγκών μαθητών και φοιτητών, και ιδιαίτερα των προερχόμενων από τα λαϊκά στρώματα.
Η υπεράσπιση του δημόσιου σχολείου είναι χρέος όλων μας και πρέπει να παλέψουμε για την αποτροπή νομοθετημάτων όπως τα παραπάνω, που χτυπάνε τον δημόσιο χαρακτήρα της εκπαίδευσης.

Μ. Σάκος