Πέμπτη 23 Μαρτίου 2023

«ΔΥΣΤΥΧΗΜΑ» ΣΤΑ ΤΕΜΠΗ ΕΝΑ ΠΡΟΔΙΑΓΕΓΡΑΜΜΕΝΟ ΕΓΚΛΗΜΑ

 

57 άνθρωποι έπεσαν θύματα στον βωμό της εγκληματικής πολιτικής της ιδιωτικοποίησης-διάλυσης του σιδηρόδρομου

 

Το «δυστύχημα»-έγκλημα στα Τέμπη ήταν η προδιαγεγραμμένη κατάληξη
της πολιτικής της διάλυσης των δημοσίων υπηρεσιών, με ευθύνη όλων
των τελευταίων κυβερνήσεων και της Ε.Ε. Στη διαχρονική απαξίωση
του σιδηρόδρομου στην Ελλάδα καθοριστικός είναι ο ρόλος του
κατασκευαστικού κεφαλαίου

Το έγκλημα που διαπράχθηκε στην κοιλάδα των Τεμπών με τους 57 νεκρούς, στην συντριπτική τους πλειοψηφία νέα παιδιά, ξετύλιξε μια αλληλουχία εγκλημάτων, που διαπράττονται εδώ και χρόνια, από όλες τις κυβερνήσεις, με την τραγική κορύφωσή τους στις 28 Φεβρουαρίου του 2023 και την κύρια πλέον πολιτική ευθύνη της παρούσας κυβέρνησης.

Η απαξίωση του σιδηρόδρομου είναι διαχρονική και σε αυτό έπαιξαν καθοριστικό ρόλο το λόμπι των οδικών έργων και όσα συμφέροντα είναι γύρω από αυτό. Κατασκευαστικοί όμιλοι που εισπράττουν τα διόδια, ΚΤΕΛ, μεταφορικές εταιρείες φορτηγών, όλοι διαπλεκόμενοι με τις εκάστοτε κυβερνήσεις, κατάφεραν να υποκαταστήσουν ένα μαζικό μέσο μεταφοράς το οποίο είναι στρατηγικής σημασίας για την ανάπτυξη μιας χώρας. Ένα μέσο που, όταν λειτουργεί σωστά, διασφαλίζει με άνεση και επάρκεια τις υπεραστικές, προαστιακές, εμπορικές και μεγάλου μήκους μεταφορές.

Όταν μπήκαμε στα μνημόνια, με κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ, ο τότε υπουργός Δημήτρης Ρέππας (2009-2011), με πρόσχημα την «εξυγίανση» και «σωτηρία» των ελληνικών σιδηρόδρομων, σπάει τον ΟΣΕ σε κομμάτια (ΤΡΑΙΝΟΣΕ-ΕΡΓΟΣΕ κ.λπ.) και κάνει την περιβόητη «απελευθέρωση», ώστε να εξασφαλιστεί ανεμπόδιστα η είσοδος των ιδιωτικών συμφερόντων. Αποψιλώνει τον ΟΣΕ διώχνοντας το 60% των πιο έμπειρων εργαζομένων, με κρίσιμες ειδικότητες, και τους στέλνει να γίνουν τραυματιοφορείς, καθαριστές και φύλακες αρχαιοτήτων. Το 2017, επί ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, ξεπουλήθηκε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ (έκτοτε Hellenic Train) στην ιταλική Ferrovie dello Stato Italiane Group έναντι του εξευτελιστικού ποσού των 45 εκατ. ευρώ – και ενώ η Hellenic Train επιδοτείται ταυτόχρονα από τον δημόσιο κορβανά ετησίως με 50 εκατ. ευρώ! Ο ΟΣΕ, πιο κοστοβόρος, παραμένει στο δημόσιο για να συντηρείται με πόρους του ελληνικού λαού και να αξιοποιείται από τους επιχειρηματικούς ομίλους. Τον Ιούλιο του 2022 η κυβέρνηση Μητσοτάκη επικύρωσε τη σύμβαση βάσει της οποίας η Hellenic Train (ΤΡΑΙΝΟΣΕ) θα εισπράξει 750 εκατ. ευρώ για να εκτελεί δρομολόγια στις «άγονες γραμμές». Μέσα σε αυτές είναι και το δρομολόγιο Αθήνα-Θεσσαλονίκη! Το οργανόγραμμα του ΟΣΕ, αναθεωρημένο μάλιστα από την τρόικα, προβλέπει 2.100 εργαζόμενους και αυτοί τη στιγμή υπηρετούν 745 άτομα! Παράλληλα, οι εταιρείες που διαχειρίζονται τα διόδια είναι αυτές που ανέλαβαν να εγκαταστήσουν τα συστήματα ασφαλείας στον σιδηρόδρομο – δηλαδή, υποτίθεται να τον κάνουν πιο ανταγωνιστικό έναντι του μέσου (εθνικές οδοί) που κατέχουν οι ίδιες.

Η σύμβαση 717 για την ανάταξη της σηματοδότησης και ηλεκτροκίνησης στον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη υπογράφτηκε το 2014 και δεν υλοποιήθηκε ποτέ. Όπως και άλλες συμβάσεις που υπογράφτηκαν από το 2005 έως το 2015. Οι επανειλημμένες κινητοποιήσεις και καταγγελίες (με εξώδικα και παραιτήσεις) των εργαζομένων στα τρένα για τα ανύπαρκτα μέτρα ασφαλείας, την πλήρη απαξίωση-διάλυση του σιδηρόδρομου από το κράτος και τις καταστροφικές συνέπειες της ιδιωτικοποίησης, η κατασυκοφάντηση αυτών των κινητοποιήσεων από την πολιτική εξουσία και τα εντεταλμένα ΜΜΕ, η ποινικοποίηση της συνδικαλιστικής και απεργιακής δράσης, η συστηματική και διαχρονική δυσφήμηση των εργαζομένων στον σιδηρόδρομο ως «τεμπέληδων» και «υψηλόμισθων», όχι απλά δεν αφήνουν κανένα περιθώριο σε κανέναν να ισχυριστεί ότι δεν γνώριζε, αλλά καταδεικνύουν ποιος είναι ο κύριος υπαίτιος του προδιαγεγραμμένου εγκλήματος. Ποιος είναι υπαίτιος του «δεν λειτουργεί τίποτε, όλα γίνονται χειροκίνητα».

Η συνταγή για το έγκλημα είναι μία και εφαρμόζεται σε ό,τι πάει για εκποίηση: απαξίωση-κατακερματισμός-ιδιωτικοποίηση. Και οι ευθύνες για το έγκλημα είναι καθαρά πολιτικές και βαραίνουν όλους αυτούς που παρέδωσαν τα δημόσια αγαθά στα επιχειρηματικά συμφέροντα, εκτελώντας τις εντολές της Ε.Ε. και της ντόπιας ολιγαρχίας.

Πρέπει να απαιτήσουμε:

·      Άμεση πρόσληψη μόνιμου προσωπικού για την κάλυψη των κενών θέσεων σε όλες τις ειδικότητες. Εξειδίκευση και πιστοποίηση του προσωπικού. Προγράμματα εκπαίδευσης όλων των εργαζομένων.

·      Ολοκλήρωση των έργων υποδομής, συντήρηση και επισκευή του τροχαίου υλικού.

·      Εκσυγχρονισμός όλου του τεχνικού εξοπλισμού και όλων των εγκαταστάσεων.

·      Μέτρα ασφαλούς κυκλοφορίας. μεταξύ άλλων και για τη διέλευσή των τρένων από κατοικημένες περιοχές.

·      Άμεση επανεθνικοποίηση και επανένωση όλου του ΟΣΕ και όλων των ζωτικών υποδομών της χώρας με εργατικό έλεγχο.

·      Επέκταση (και όχι περαιτέρω συρρίκνωση) του σιδηρόδρομου, σαν αναντικατάστατου μέσου για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας.

 

Όλγα Στεφανίδου