Τρίτη 2 Φεβρουαρίου 2021

ΧΩΡΙΣ ΤΕΛΟΣ ΟΙ ΑΝΤΙΔΡΑΣΤΙΚΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

 

Η Κεραμέως απαξιώνει συνειδητά τη δημόσια παιδεία για να εξασφαλίσει πελατεία στην ιδιωτική

 

Μαθητές, σπουδαστές, εκπαιδευτικοί, εργαζόμενοι γονείς έχουεμ χρέος
να απαντήσουμε στα απανωτά χτυπήματα της κυβέρνησης κατά της
δημόσιας παιδείας και του μέλλοντος των παιδειών μας

Το υπουργείο Παιδείας ετοιμάζεται να αλλάξει το σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και η αλλαγή να ισχύσει απ’ τη φετινή χρονιά. Είναι πρωτοφανής, ακόμα και για τα αστικά δεδομένα, ενέργεια. Κάθε καινούργια αλλαγή μέχρι τώρα ίσχυε τουλάχιστον απ’ την επόμενη σχολική χρονιά. Είναι δείγμα του κυνισμού και της αναλγησίας της σημερινής κυβέρνησης και βέβαια της υπουργού Παιδείας αυτής της κυβέρνησης.

Η αλλαγή του τρόπου εισαγωγής προβλέπει βάση εισαγωγής με δύο σκέλη: το ένα σκέλος με τον μέσο όρο των επιδόσεων των μαθητών στα εξεταζόμενα μαθήματα και το δεύτερο σκέλος με τον συντελεστή που θα καθιερώνει το κάθε πανεπιστημιακό τμήμα ανάλογα με τις κενές θέσεις που έχει. Αν ο μέσος όρος βαθμολογίας π.χ. είναι 12, το τάδε πανεπιστημιακό τμήμα θα μπορεί να καθιερώσει συντελεστή εισαγωγής απ’ το 9,6 ως το 14,4, ανάλογα με τις κενές του θέσεις. Οι υποψήφιοι θα συμπληρώνουν δύο μηχανογραφικά δελτία. Το πρώτο με περιορισμένο αριθμό σχολών, υψηλής ζήτησης προφανώς, και το δεύτερο με σχολές χαμηλής ζήτησης που περισσεύουν και έχουν κενές θέσεις. Στην ουσία, μέσα απ’ αυτό το δαιδαλώδες σύστημα, επιδιώκεται να μείνουν 20.000-30.000 μαθητές περισσότεροι έξω απ’ τα πανεπιστήμια, ενώ δεκάδες σχολές, ιδιαίτερα στις επαρχιακές πόλεις, απειλούνται με κλείσιμο. Η «πρεμούρα» της κ. Κεραμέως να περάσει το σύστημα από εφέτος είναι επειδή με την «κρισάρα» εισαγωγής αυξάνονται οι ταξικοί κοινωνικοί φραγμοί και αντικειμενικά «σπρώχνεται» κόσμος στα ιδιωτικά κολέγια.

Στην επαγγελματική εκπαίδευση ο νόμος που ψηφίστηκε υποβαθμίζει περισσότερα τα τεχνικά λύκεια, μέσα από την ίδρυση μιας μεταγυμνασιακής βαθμίδας τεχνικής εκπαίδευσης. Από την άλλη, ο ένας χρόνος μεταλυκειακής τεχνικής εκπαίδευσης είναι στην ουσία μια βαθμίδα υποβαθμισμένων ΤΕΙ (οι πρώην ανώτερες τεχνικές σχολές). Αυτή η πανσπερμία υποβαθμισμένων τεχνικών σχολών στόχο έχει τη δημιουργία ενός μισοκαταρτισμένου και αναλώσιμου εργατικού δυναμικού, κατάλληλου για τριτοκοσμικές οικονομίες και χώρες.

Το τρίτο χτύπημα του υπουργείου και μάλιστα μέσα στην εορταστική περίοδο ήταν η εξίσωση των πτυχίων των τριετών κολεγίων με τις πενταετείς δημόσιες σχολές του Πολυτεχνείου. Είναι προκλητική ενέργεια εξυπηρέτησης των πιο άνομων αστικών συμφερόντων στην παιδεία. Οι κολεγιακές σχολές είναι αμφίβολης υπόστασης και περιεχομένου, ενώ οι σχολές του Πολυτεχνείου θεωρούνται η ναυαρχίδα της ανώτατης εκπαίδευσης. Οι επαγγελματικές ενώσεις των μηχανικών, αρχιτεκτόνων κ.ά. ξεσηκώθηκαν ενάντια σε αυτή τη διάταξη, που πέρασε με νυχτερινή τροπολογία.

Όσον αφορά τις άλλες δύο βαθμίδες εκπαίδευσης, την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια, εν μέσω επιδημίας και τηλεμαθημάτων, όχι μόνο δεν ανακοινώνεται μείωση της διδακτέας ύλης, εντελώς εύλογο και αναγκαίο μέτρο, αλλά προωθείται στα λύκεια η «τράπεζα θεμάτων», για ακόμα μεγαλύτερη όξυνση των ταξικών φραγμών και για ενίσχυση του ρόλου των φροντιστηρίων.

Πρόκειται ασφαλώς για την πιο άγρια καπιταλιστική πολιτική στην παιδεία τα τελευταία χρόνια. Σαν κερασάκι σε αυτή την «τούρτα» έρχονται και τα ειδικά σώματα καταστολής για τα Πανεπιστήμια, για να παταχτεί η αντίσταση στα άνομα σχέδια της υπουργού.

Ο αγριοκαπιταλιστικός αυτός οδοστρωτήρας πρέπει να συναντήσει την οργανωμένη αντίσταση όλων των συντελεστών της εκπαίδευσης, μαθητών, σπουδαστών, εκπαιδευτικών, εργαζόμενων. Ένα ενιαίο μέτωπο αγώνα θα δώσει αποτελεσματική απάντηση στην «πρωθιέρεια» του νεοφιλελευθερισμού στην εκπαίδευση και την κυβέρνησή της. Το βάρος για τη δημιουργία αυτού του μετώπου πέφτει στις πιο οργανωμένες δυνάμεις, σπουδαστές και εκπαιδευτικούς.

Τα χτυπήματα στη δημόσια παιδεία αφορούν συνολικά την κοινωνία και αλλάζουν τον ταξικό συσχετισμό εις βάρος των εκμεταλλευομένων στρωμάτων. Η επίθεση της Κεραμέως και της κυβέρνησης, με τα έντονα στοιχεία ολοκληρωτισμού, δεν πρέπει να περάσει.

 

Σ. Κρόκος