Πέμπτη 1 Οκτωβρίου 2020

Τι υποβαθμίζει τα ελληνικά πανεπιστήμια;

 

Με αφορμή την εισαγωγή υποψηφίων στις πανεπιστημιακές σχολές με βαθμολογία κάτω από τη βάση, το ανοιχτά νεοφιλελεύθερο κομμάτι της κυβέρνησης και τα φιλικά του ΜΜΕ προχώρησαν σε μια ξεκάθαρη επίθεση απέναντι στους μαθητές, προσπαθώντας να τους ενοχοποιήσουν για τις άλυτες αντιφάσεις του αστικού εκπαιδευτικού συστήματος.

Κατ’ αρχάς, αυτή η επίθεση προετοιμάζει το έδαφος ώστε να παρθούν μέτρα εις βάρος του δημόσιου σχολείου και πανεπιστημίου, π.χ. η επαναφορά της βάσης εισαγωγής, πιο σκληρό-ανταγωνιστικό λύκειο κ.λπ., δηλαδή μέτρα-κόφτες για να σπρώξουν πελατεία στους διάφορους καπιταλιστές της εκπαίδευσης (σχολάρχες κ.λπ.) ή μέτρα για να ανοίξουν τον δρόμο για ιδιωτικοποίηση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Την ίδια στιγμή, αυτοί που κραυγάζουν για την εισαγωγή με χαμηλό βαθμό στις πανεπιστημιακές σχολές, δε λένε κουβέντα για τα ιδιωτικά κολέγια που συνεργάζονται με ξένα πανεπιστήμια –που πλέον θεωρούνται ισότιμα των ελληνικών πανεπιστημίων με πρόσφατο νόμο της κυβέρνησης–, στα οποία βέβαια δεν μπαίνεις με εξετάσεις αλλά με το αν... έχεις να πληρώσεις!

Πέραν όμως όλων αυτών, υπάρχει μια αδυσώπητη πραγματικότητα που όλοι αυτοί προσπαθούν να καλύψουν. Η αγορά εργασίας στην Ελλάδα, ειδικά όπως έχει διαμορφωθεί τα τελευταία χρόνια με τις άγριες πολιτικές των μνημονίων, με «επενδύσεις» μόνο σε διάφορες παρασιτικές δραστηριότητες όπως ο τουρισμός, με ξεπουλήματα-κλείσιμο και αποψίλωση των δημόσιων οργανισμών, με αποβιομηχάνιση κ.λπ., απαιτεί στην πλειονότητά της μισο-καταρτισμένους ή ανειδίκευτους, φθηνούς και χωρίς δικαιώματα εργαζόμενους. Έτσι δημιουργείται η εξής αντίφαση: οι απόφοιτοι των ελληνικών πανεπιστήμιων να διαθέτουν... πολύ υψηλότερες ικανότητες από αυτές που απαιτεί η ελληνική αγορά εργασίας και ουσιαστικά να οδηγούνται στην ανεργία ή τη μετανάστευση. Κάτι που με τη σειρά του έχει ως αποτέλεσμα πτυχία αλλά και πολύ αξιόλογα πανεπιστημιακά τμήματα να μην ανταποκρίνονται στην τριτοκοσμική ελληνική αγορά εργασίας και αντικειμενικά να υποβαθμίζονται.

Η υπονόμευση λοιπόν του επιπέδου της ανώτατης εκπαίδευσης, για την οποία κατηγορούν τους υποψήφιους, είναι αποτέλεσμα των άθλιων πολιτικών που έχουν εφαρμόσει συνειδητά οι κυβερνήσεις των καπιταλιστών τα τελευταία χρόνια. Η εισαγωγή σε σχολές με χαμηλούς βαθμούς, η έλλειψη κινήτρων των μαθητών, η απαξίωση σχολών, οι στρεβλώσεις των πανελλαδικών εξετάσεων, η ανεργία των αποφοίτων είναι η αποτυχία του δικού τους συστήματος.

 

Μ. Σάκος