Τρίτη 5 Απριλίου 2022

Όχι στην κατηγοριοποίηση των σχολείων

 

Ένα ακόμα σχολείο στο κέντρο της Αθήνας έγινε
σχολείο «αριστείας», προς δόξα της κατηγοριοποίησης-
αποδόμησης της δημόσιας παιδείας
Η πρόσφατη απόφαση για τη μετατροπή του 26ου Γυμνασίου της Αθήνας σε πειραματικό, στο πλαίσιο της γενικότερης πολιτικής του Υπουργείου Παιδείας για αύξηση των πρότυπων-πειραματικών σχολείων, έχει προκαλέσει δυναμικές αντιδράσεις από μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς. Η απόφαση αυτή, που πάρθηκε παρά την αντίθετη γνώμη του συλλόγου διδασκόντων του σχολείου, ξεπερνάει κάθε λογική, καθώς στην ευρύτερη περιοχή λειτουργούν ήδη 3 πειραματικά και πρότυπα γυμνάσια (όπως και λύκεια).

Με τη μετατροπή και του τελευταίου κανονικού γυμνασίου της περιοχής σε πειραματικό, οι μαθητές του συγκεκριμένου γυμνασίου, αλλά και των 4 γύρω δημοτικών, δεν θα έχουν σχολείο να πάνε, καθώς η πρόσβαση στα πειραματικά γίνεται με κλήρωση και στα πρότυπα με εξετάσεις. Θα αναγκάζονται έτσι να μετακινούνται καθημερινά σε μακρινά σχολεία. Δικαίως λοιπόν γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικοί απαιτούν την απόσυρση της απαράδεκτης και αντιδημοκρατικής απόφασης του Υπουργείου Παιδείας. 

Η αύξηση των πρότυπων και πειραματικών σχολείων, που άρχισε να εφαρμόζεται από πέρσι, εντάσσεται στη γενικότερη πολιτική της κατηγοριοποίησης-διάλυσης του δημόσιου σχολείου. Τα σχολεία αυτά διοικούνται από επιτροπή που διορίζεται από το Υπουργείο Παιδείας και αποφασίζει για τα πάντα (επιλογή μαθητών, διευθυντών, εκπαιδευτικών, ωρολόγιο πρόγραμμα, διδακτέα ύλη κ.λπ.), ενώ έχει θεσμοθετηθεί η συμμετοχή του δήμου, συλλόγων γονέων, συλλόγων αποφοίτων, ακόμα και εξωσχολικών «προσωπικοτήτων» στη λειτουργία τους, καθώς και η προσέλκυση χορηγών!

Την ίδια στιγμή, τα πειραματικά σχολεία, στα οποία θα έπρεπε να εφαρμόζονται νέες μέθοδοι διδασκαλίας και προγράμματα σε συνεργασία με τα παιδαγωγικά τμήματα των πανεπιστημίων, δεν μπορούν πλέον να παίξουν αυτόν τον ρόλο λόγω της μεγάλης αύξησης του αριθμού τους. Ουσιαστικά δεν έχουν πλέον πειραματικό χαρακτήρα. Και μαζί με τα πρότυπα –τα οποία παιδαγωγικά δεν έχουν κανέναν λόγο ύπαρξης– εντείνουν τον διαχωρισμό και την κατηγοριοποίηση μαθητών και σχολείων, αποδομούν τον ενιαίο χαρακτήρα της δημόσιας εκπαίδευσης και ενισχύουν το νεοφιλελεύθερο ιδεολόγημα της «αριστείας» για τους λίγους. Τελικός στόχος είναι η έμμεση ιδιωτικοποίηση της παιδείας. 

Γι’ αυτό και η αντιδραστική αυτή πολιτική του Υπουργείου Παιδείας θα πρέπει άμεσα να καταργηθεί. Απαιτούμε να παραμείνει το 26ο Γυμνάσιο Αθηνών σχολείο των παιδιών της περιοχής, την ισότιμη πρόσβαση όλων των μαθητών στα σχολεία της γειτονιάς τους και τη στήριξη όλων των δημόσιων σχολείων της χώρας και των μαθητών, χωρίς κατηγοριοποιήσεις και διαχωρισμούς. 

 

Μ. Σάκος